Peste nici un an de zile românii vor putea să își obțină online actele de stare civilă fără a mai sta la cozi la ghișee, ducând dosare cu tot felul de fotocopii, promite ministrul de interne Cătălin Predoiu. Proiectul, denumit “Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – S.I.I.E.A.S.C.” , va permite obținerea certificatelor de naştere, de căsătorie şi de deces în sistem online. Nu înainte, însă, de a face un drum până la ghișeele stării civile…
Ministrul de Interne,Cătălin Predoiu, a ținut miercuri, 1 noiembrie, un amplu discurs referitor la pașii parcurși pentru implementarea proiectului S.I.I.E.A.S.C., încercând să explice, inclusiv din punct de vedere tehnic, complexitatea și dimensiunea uriașă a datelor prelucrate până acum de angajații MAI.

“ Acesta este unul dintre cele mai importante proiecte din România, care a necesitat și un efort foarte mare. Ca să ne dăm seama de volumul activității, nu mai puțin de 68,5 milioane acte de stare civilă au fost digitalizate, indexate și acum se constituie într-o bază de date… O bază de date digitalizată care acoperă mai bine de 100 de ani de acte de stare civilă emise în România, din 1921 până în 2021, iar tot ceea ce a fost emis după anul 2021 urmează să fie digitalizat prin eforturile proprii ale Ministerului Afacerilor Interne”, a declarat ieri Cătălin Predoiu.
Oficialii estimează că principalele beneficii ale proiectului vor fi: reducerea numărului de documente prezentate de cetățean în format fizic, pe hârtie; reducerea timpului de soluționare a cererilor cetățeanului prin punerea la dispoziția instituțiilor statului a unor aplicații pentru preluarea informațiilor în format electronic din sistem; eliminarea necesității prezenței cetățenilor la structurile de stare civilă pentru a solicita înscrierea modificărilor în statutul civil; optimizarea soluționării cererilor de atribuire a CNP-urilor pentru cetățean; reducerea timpului necesar emiterii unui certificat de stare civilă, prin prelucrarea cu mijloace IT a datelor aferente, tipărirea automată a certificatelor și reducerea sau eliminarea activităților executate manual de către operator referitoare la documentele de stare civilă ale cetățenilor; reducerea cheltuielilor cetățeanului pentru multiplicarea și legalizarea documentelor și a deplasărilor acestuia la multiple instituții; punerea la dispoziția cetățeanului a unui portal (accesibil prin internet) prin intermediul căruia acesta va beneficia, în condițiile legii, de diverse servicii electronice (intermedierea transferului autentificat al datelor proprii de stare civilă către terțe instituții prestatoare de servicii pentru cetățean, descărcarea formularelor electronice, descărcarea/transmiterea formularelor/cererilor, verificarea datelor personale proprii, transferul unidirecțional/bidirecțional de informații către cetățean, plata on-line de taxe aferente, programarea on-line în vederea eliberării documentelor emise de structurile de stare civilă, serviciu de suport).

Practic, odată cu punerea în funcțiune a proiectului pilot „Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă” se va trece de la completarea olografă, la emiterea electronică. Cu toate acestea, pentru prima validare tot va trebui să vă prezentați la ghișeele stării civile în carne și oase.
Deocamdată, ofițerii de stare civilă, se află în stagiu de pregătire, iar termenul preconizat pentru operaționalizarea proiectului pilot în relația cu cetățeanul este finalul acestui an, urmând ca implementarea să se finalizeze, la nivel național, cel mai târziu la data de 24 septembrie 2024, se precizează într-un comunicat al biroului de presă al MAI.
Valoarea proiectului este de 184.920.864,06 lei cu TVA, din care 155.964.263,64 lei reprezintă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională.