8.1 C
București
sâmbătă, 25 ianuarie, 2025
spot_img
StiriInternFaliment mascat al CFR Marfă, sau „necesitate în caz de război”? Carpatica...

Faliment mascat al CFR Marfă, sau „necesitate în caz de război”? Carpatica Feroviar, noua jucărie a lui Grindeanu

- Advertisement -

Somat de la Bruxelles să pună capăt situației datoriilor CFR Marfă, în plin an electoral, Guvernul  nu putea închide pur și simplu compania, lăsând pe drumuri mii de angajați. Așa încât s-a găsit soluția: CFR Marfă nu este moartă. Se transformă.

Sorin Grindeanu încearcă o scamatorie: bagă CFR Marfă în faliment, de ochii celor de la Bruxelles, dar mută totul la o nouă companie feroviară de stat, Carpatica Feroviar

În urmă cu trei ani, ca răspuns la o sesizare făcută de Organizația operatorilor privați din domeniul feroviar din România, Comisia Europeană a anunțat că CFR Marfă trebuie să plătească la bugetul statului suma de 570 de milioane de euro. Cei care au sesizat CE, cu Grup Feroviar Român S.A. în frunte, susțineau că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de la stat cu încălcarea normelor UE în materie.

Deși se acordase de la Bruxelles un termen-limită de șase luni pentru plata respectivă, CFR Marfă a intrat într-un proces special de reorganizare, numit „concordat preventiv”.  Banii nu au fost plătiți nici până în ziua de astăzi, iar Guvernul României se vede somat să rezolve odată problema denumită CRF Marfă. S-a găsit, se pare, o șmecherie românească, o șmecherie numită Carpatica Feroviar.

Ce altceva să faci în plin an electoral? Doar nu o să te apuci să închizi ditamai compania de stat, să vinzi activele pe nimic și să lași ceferiștii pe drumuri…

Așa încât, într-un viitor destul de apropiat Ministerul Transporturilor va propune Guvernului actul de înființare a companiei Carpatica Feroviar. Aceasta ar trebui să ia locul CFR Marfă care, cel mai probabil, se va desființa cât de curând.

Pretextul oficial pentru înființarea unei noi companii feroviare de stat îl constituie războiul din Ucraina și necesitatea ca în caz de Doamne-ferește statul să nu stea la mâna particularilor pentru a mișca materialul militar pe calea ferată. Cu alte cuvinte: din rațiuni militare se înființează Carpatica Feroviar.

Pe această locomotivă va scrie în curând Carpatica Feroviar, în loc de CFR Marfă

Trebuie menționat că în ultimii ani CFR Marfă a intrat pe profit operațional și a restituit parțial o parte a ajutorului de stat prin vânzările și executările de material rulant, însă sumele obținute sunt cu totul insuficiente pentru a rambursa ajutorul de stat în ritmul solicitat de Bruxelles, după cum spun cei de la clubferoviar.ro. Urmează, foarte probabil, ca Ministerul Transporturilor să supravegheze discret falimentul CFR Marfă și transferul activităților de transport către noua companie.

Șmecheria s-ar putea, însă, să nu țină, fiindcă cei de la Bruxelles nu vor accepta reînființarea mascată a CFR Marfă sub un alt nume, cum ar fi Carpatica Feroviar.

Așa încât în proiectul de lege realizat de cei de la Transporturi nu se pomenește nimic despre CFR Marfă, dar se spune altceva: „Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării”.

Destul de clar, dar spus mai pe ocolite. Rambursarea ajutorului va duce la lichidarea CFR Marfă și la nevoia apariției unei noi societăți.

Mai clar: dacă statul desființează CFR Marfă, în cazul extinderii conflictului din Ucraina spre granițele României, autoritățile s-ar vedea la mâna operatorilor privați.

Argumentul menținerii în viață a CFR Marfă pe motiv de importanță militară a mai fost prezentat în trecut Comisiei Europene, dar nu a impresionat pe nimeni de la Bruxelles.

Acum Ministerul Transporturilor vine cu noi argumente: „Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi: transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici; transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale; transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.

Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0).

Societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză. Însuși termenul de „criză” relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi”.

Autorii proiectului de lege aduc în discuție un alt subiect delicat, cel al susținerii Ucrainei: „Criza energetică din Europa a relevat rolul important al statului român, prin operatorul național, în asigurarea transporturilor de produse energetice (precum cărbune, petrol etc.) cu rolul în funcționarea industriilor de profil. Sectorul transportului european feroviar de marfă este suprasolicitat, având în vedere contextul actual geopolitic generat de conflictul militar din regiunea Mării Negre, în care statul român, prin operatorul național de transport feroviar de marfă, joacă un rol determinant în asigurarea transporturilor de marfă pe cale ferată din și către Ucraina”.

Noua societate de stat de transport feroviar va avea un capital social de numai 125.000 lei, capital social ce urmează a fi subscris şi integral vărsat de statul român, în calitate de acţionar unic, care îşi va exercita drepturile şi obligaţiile prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

O altă prevedere interesantă, legată de Carpatica Feroviar se referă la privatizarea acesteia: „Societatea se va privatiza după încheierea primilor doi ani financiari, în condițiile legii, prin diminuarea participaţiei statului cu un procent de 20% din valoarea acţiunilor capitalului social iniţial. Acţiunile emise de Societate pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital.”

Grindeanu va avea însă probleme foarte mari, până va pune pe roți compania Carpatica Feroviar, altele decât cele venite de la Bruxelles.

Este vorba despre contractele CFR Marfă aflate în derulare, transferul personalului, a muncitorilor, de la CFR Marfă la Carpatica Feroviar, plus scandalul pe care îl vor face, cu siguranță, operatorii privați (cu Gruia Stoica în frunte), care au pus de mult timp ochii pe activele și contractele CFR Marfă.

- Advertisement -
Gusti Constantin
Gusti Constantinhttp://canal33.ro
A debutat in presa scrisa in ianuarie 1994, fiind angajat prin concurs la Jurnalul National. A fost colaborator la mai multe agentii de stiri, dar si la posturi de radio. Din 1996 a prins gustul pentru stirile de televiziune, lucrand in redactia PRO TV si, ulterior, in cea a TVR. Nu a renuntat insa niciodata la pasiunea pentru presa scrisa, fiind reporter la cotidiene precum Ziua, Gardianul, sau Puterea. In 2010 a conceput si condus saptamanalul Concret.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

- Advertisment -

Recent Comments

LIVE