Postul Paștelui începe în 2024 în data de 18 martie și se încheie pe data de 04 mai. Fiind cel mai lung și mai aspru post dintre toate posturile din Biserica Ortodoxă, mai este denumit Postul Mare.
În teologia ortodoxă, postul nu este înțeles numai ca abstinență alimentară, ci ca practică ascetică pentru îndepărtarea de patimi.
Aspectele vindecătoare ale postului sunt concentrate în jurul mai multor planuri, căci prin întărirea vieții spirituale și intensificarea rugăciunii, postul aduce vindecare sufletească și introspecție, apropiindu-l pe om de Dumnezeu.
Postul de 40 de zile este simbolul unei călătorii spirituale spre înnoire și are la bază o tradiţie întâlnită des atunci când ne referm la pregătirea sufletului prin măsuri divine: potopul a durat 40 de zile și 40 de nopți; Moise a stat 40 de zile în Muntele Sinai înainte de a primi Legea; evreii au călătorit 40 de ani prin pustiu din robia egipteană și până în Țara Sfântă.
Denumirea mai veche de „Păresimi” vine de la latinescul Quadragesima („Patruzecime”). Postul Mare este referire la postul aspru pe care Mântuitorul l-a ținut în Pustia Carantaniei înainte de a-și începe propovăduirea.
Postul Sfintelor Paști nu are o dată fixă de prăznuire, are aproape 50 de zile, care sunt precedate de Săptămâna Albă, în care se renunță la carne și se mănâncă doar lactate, ouă și pește.
Înacest an credincioșii ortodocși au de ținut 48 de zile de post înainte de Paște, din 18 martie până pe 4 mai.
Chiar dacă este cel mai lung și este dificil de ținut, postul nu trebuie privit ca o pedeapsă, Este o perioadă în care trebuie fim buni și generoși unii cu ceilalți, să evităm certurile, să facem fapte bune cât de multe se poate și, cel mai important, să ne rugăm. Învierea Domnului este un moment de reală bucurie care trebuie întâmpinat corespunzător În acest interval de timp este interzis consumul de carne, brânză, ouă și lapte.
Față de celelalte posturi de peste an, Postul Paștelui poate fi considerat mai aspru, existând numai două sărbători cu dezlegare la pește, de Buna Vestire (25 martie) și în Duminica Intrării Domnului în Ierusalim, sărbătoare cunoscută drept Duminica Floriilor (28 aprilie).
Postul începe în mod oficial luni, cu șapte săptămâni înaintea Paștilor, după Duminica Izgonirii din Rai (numită și Duminica lăsatului sec de brânză). Prima săptămână este Marcată de Canonul cel Mare. Scris de Sf. Andrei Criteanul, canonul se cântă în primele patru zile ale săptămânii. El conține o istorie a Mântuirii, cu numeroase citiri din Vechiul Testament, explicate din perspectivă duhovnicească, prin clarificările aduse în Noul Testament: Legea Nouă și cea Veche se luminează reciproc și dezvăluie sensurile spirituale ale istoriei lumii. În ultima săptămână. numită Săptămâna Patimilor, Săptămâna Mare sau Săptămâna Sfântă, postul este mai aspru căci întreaga istorie a Mântuirii este un drum al omenirii prin pustie spre Lumina Învierii și Împărăția lui Dumnezeu, unde se reface comuniunea din rai a omului cu Dumnezeu.
Surse: basilica.ro, crestinortodox.ro, ro.orthodoxwiki.org, crestinortodox.ro, doxologia.ro