Guvernanții nu știu ce să mai inventeze pentru a încerca să aibă fonduri suficiente în anul electoral 2024 pentru măriri de salarii și pensii, ori pentru a-i mulțumi pe primarii aducători de voturi.
Una dintre măsurile preconizate într-un proiect de Ordonanță de Guvern are în vedere reducerea la jumătate a valorii tichetelor acordate prin Programul Rabla, de la 7.000 de lei în 2023, la numai 3.500 de lei în anul care urmează. Vor putea obține 5.000 de lei prin Programul Rabla persoanele care doresc să își cumpere o mașină nouă în schimbul casării a două autovehicule uzate. În plus, pentru a obține acești bani trebuie să dovedești că deții autovehiculul de cel puțin 3 ani.
Nici pentru achiziționarea de mașini electrice nu se vor mai da aceeași bani ca în prezent. Astfel, ecotichetul acordat prin “Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic 2000-2024 va fi de maxim 10.000 lei”, față de 54.000 de lei în 2023.
Nu a scăpat de reduceri drastice nici programul Casa Verde. “În anul 2024, finanțarea care se acordă prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională este în sumă de 10.000 lei/ solicitant”, se spune în draftul “Ordonanței de Urgență privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene”, publicat recent de Ministerul de Finanțe. Finanțarea acordată în prezent este de 20.000 de lei.
S-a ajuns chiar în situația absurdă în care, deși oficialitățile se bat cu pumnul în piept că vor energie verde, nepoluantă, prosumatorilor, adică celor care produc energie electrică prin instalarea de panouri fotovoltaice, să li se reproșeze că exagerează și că ar trebui să o lase mai ușurel, deoarece sistemul național de transport este învechit și nu poate prelua tot curentul produs de particulari.
Primul care a reacționat la aceste măsuri este fostul ministru al Mediului, Tanczos Barna: „Este absolut inacceptabil ca, de azi pe mâine, Ministerul de Finanţe să intervină în programe atât de importante şi atât de solicitate de cetăţenii acestei ţări. Programele Rabla Plus şi Rabla Clasic, respectiv programul de susţinerea instalării panourilor fotovoltaice s-au adresat cetăţenilor care vor să aibă grijă de mediu, au avut peste 200.000 de beneficiari, iar timp de doi ani jumătate am pregătit aceste programe în spiritul dialogului constructiv cu companiile producătoare de maşini, respectiv importatorii de autoturisme, în acelaşi timp discutând cu producătorii de sisteme fotovoltaice şi cu potenţialii beneficiari. Predictibilitatea a fost distrusă complet prin acest proiect de ordonată de urgenţă care este promovat de Ministerul de Finanţe, minister care nu a avut niciodată nicio atribuţie în ceea ce priveşte stabilirea cuantumului sprijinului pentru aceste programe. Acest cuantum, de fiecare dată, a fost stabilit de Ministerul Mediului împreună cu Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Administraţia Fondului pentru Mediu nu a fost consultată în momentul în care s-a făcut această propunere, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme nu a fost consultată şi eu sunt convins că este atât de aberantă această propunere, încât premierul României, la prima citire, o să solicite eliminarea acestor propuneri imediat din textul proiectului de ordonanţă”, a declarat Tanczos Barna, citat de Agerpres.