-1.8 C
București
vineri, 17 ianuarie, 2025
spot_img
EDITORIALRepublica Moldova, strategia de pace și acțiunile indirecte

Republica Moldova, strategia de pace și acțiunile indirecte

- Advertisement -

Definiția din dicționarul explicativ al limbii române spune că politica este știinţa și practica de guvernare a unui stat; sferă de activitate social-istorică ce cuprinde relaţiile, orientările și manifestările care apar între partide, între categorii și grupuri sociale, între popoare în legătură cu promovarea intereselor lor, în lupta pentru putere.

O altă sursă ne arată că politica este o totalitate de scopuri și obiective urmărite de clasele și grupurile sociale în lupta pentru interesele lor, precum și metodele și mijloacele cu ajutorul cărora se ating aceste scopuri și obiective.

Așadar, politica dă răspuns la ce trebuie de făcut. Răspunsul la întrebarea cum trebuie făcut sau cum se realizează obiectivele și scopurile stabilite de către decidentul politic, este dat de strategie. Deci, strategia este arta de utilizare a instrumentelor puterii naţionale pentru a asigura atingerea obiectivelor stabilite de către politică.

Strategia este instrumentul politicii pentru realizarea obiectivelor propuse.

Observ, în timp, că obiectivul propus de majoritatea decidenților politici moldoveni, care au condus Republicii Moldova în ultimii 25 de ani, a fost integrarea statului moldovean în Uniunea Europeană. Doamna Maia Sandu și echipa, a reușit să obțină pentru Republica Moldova statutul de țară candidat la această organizație internațională. Strategia folosită de echipa domniei sale a fost cea de transformare a riscurilor de securitate la adresa statului moldovean în beneficii de politică externă.

Această strategie a funcționat inclusiv pentru că doamna Sandu a determinat, precis și clar, scopul și obiectivul necesar implementării. Nicu Popescu, fostul ministru moldovean de externe, a pus în practică acest obiectiv.

Se spune că atunci când la conducerea unui stat se află strategi buni ori persoane care cunosc strategia, țara prosperă. Nu știu dacă doamna Sandu este, sau nu, un bun strateg. Constat doar că obiectivul propus, de a face încă un pas spre integrarea europeană, a fost atins.

Republica Moldova nu este o țară foarte prosperă, dar între Prut și Nistru este pace. Recent, președinta Maia Sandu a declarat, într-un interviu oferit unui jurnalist rus, că va încerca să păstreze această pace. „Soluționarea conflictului transnistrean se va realiza doar pe cale pașnică, Ucraina nu a solicitat, în mod oficial, implicarea în soluționarea militară a conflictului”, a specificat șefa statului moldovean.

Doamna Sandu are dreptate – nu au existat cereri oficiale din partea administrației de la Kiev de intervenție militară în regiunea transnistreană. Au existat aluzii.

Consider că strategia aplicată de decidentul politic moldovean pentru a obține statutul de țară candidat la Uniunea Europeană, a fost observată inclusiv la Bruxelles. Oficialii europeni au fost cei care au decis să lege soarta statului moldovean de cea a Ucrainei și privesc, la pachet, procesul de integrare europeană.

În interviul acordat jurnalistului rus, doamna președintă Sandu a lăsat să se înțeleagă că Republica Moldova nu este Ucraina, că pe teritoriul dintre Prut și Nistru este pace, că nu acceptă extinderea războiului, dar a subliniat că, în cazul unei agresiuni militare, statul moldovean se va apăra, atât cât va putea.

Teoria spune că un rol important în soarta fiecăriu stat îl joacă și liderii care îl conduc, ei trebuie să fie strategi buni sau să dispună de consilieri buni. Când într-un stat există politicieni slabi, ei nu vor ști să aprecieze munca consilierilor ori strategiile adoptate de aceștia. La fel, teoria spune că nu este de dorit ca un stat să aibă parte de politicieni buni și de strategi slabi.

Observ, în acest moment, doamna Sandu are două obiective, păstrarea păcii pe teritoriul statului moldovean și câștigarea unui al doilea mandat la șefia statului moldovean. Strategia pe care o aplică pentru realizarea acestor obiective pleacă de la faptul că pe teritoriul Republicii Moldova își au domiciliul peste un milion de cetățeni români, cetățenia română le acordă acestora statutul de cetățeni ai Uniunii Europene.

În același timp, am constatat că, potrivit proiectului Legii bugetului de stat pentru anul 2024, prezentat de Ministerul Finanțelor, finanțarea externă (sub formă de granturi și împrumuturi) va avea o pondere mai mică în veniturile bugetului de stat. Potrivit Legii bugetului de stat, Guvernul moldovean își dorește să atragă venituri mai mari din taxe și impozite dar și din împrumuturi mai avantajoase pe intern, de la băncile comerciale.

Consider că lipsa susținerii financiare externe va face posibilă creșterea presiunilor opoziției politice la adresa guvernării de la Chișinău. Provocările cu care se confruntă autoritățile moldovene la Comrat ori Tiraspol ar putea fi depășite dacă, Uniunea Europeană, printr-un plan de investiții rapide în toate domeniile, ar transforma Republica Moldova într-un model de succes. Vom vedea, dacă solicitarea făcută de doamna Sandu la Bruxelles, la deschiderea Conferinței anuale privind bugetul Uniunii Europene, unde a pledat pentru un Plan Marshall dedicat inclusiv Republicii Moldova, va avea sau nu, răspuns pozitiv.

Nici raportul anual al Departamentului de Stat al Statelor Unite privind drepturile omului în Republica Moldova, nu este un semnal îmbucurător pentru guvernarea de la Chișinău, ori pentru obiectivul doamnei Sandu de câștigare a unui al doilea mandat. Potrivit documentului, autoritățile moldovene nu au reușit să combată corupția.

Din punctul meu de vedere, pînă la summitul NATO de la Washington, din 9-11 iulie 2024, principala strategie a doamnei Sandu va fi cea de păstrare a păcii pe întreg teritoriul statului moldovean. Acesta a fost principalul mesaj transmis în interviul acordat jurnalistului din Federația Rusă.

Cele două semnale publice, reducerea susținerii financiare externe și raportul critic al Departamentului de Stat, fac parte din seria de acțiuni strategice indirecte care au scopul de a o distrage pe Maia Sandu de la implementarea acestei strategii de pace.

Chiar dacă Republica Moldova nu este Ucraina, deciziile care vor fi luate la summitul de la Washington vor modela și strategiile de viitor ale statului moldovean. După acest summit vom vedea dacă strategia de pace pe care o aplică subtil doamna Sandu, va fi, sau nu, continuată.

- Advertisement -
Victor Nichituş
Victor Nichituşhttp://canal33.ro
Corespondentul Canal 33 in Republica Moldova, Victor Nichituș, jurnalist moldovean, observator incomod al vieții politice dintre Prut și Nistru vreme de 30 de ani, este citit atât de oficialii şi cât şi de opozanţii momentului, pentru comparaţiile surprinzătoare, nuanţele care scapă altora şi mesajele, ingenios inserate în documentatele sale note și observații.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

- Advertisment -

Recent Comments

LIVE