Compania UBER simte că are zilele numărate în România. Pentru a înduioșa clientela, UBER a simulat, timp de o zi, cum ar arăta călătoriile în condițiile prevederilor din noua Ordonanță pregătită la ministerul Transporturilor, în vederea egalizării legislative între șoferii de taxi și cei de transport alternativ.
Șoferii colaboratori ai UBER au primit zilele trecute un mesaj prin care erau anunțați că în cadrul unui „produs temporar” vor primi comenzi numai cei ale căror mașini se încadrează în prevederile noii Ordonanțe pregătită la ministerul Transporturilor, ordonanță care urmează a schimba regulile taximetriei particulare practicată de UBER și Bolt. În mod sugestiv, simularea a fost botezată UBER Melc.
„Pentru a simula impactul noii legi asupra serviciului Uber am setat un produs temporar numit Uber Melc. Acest produs ilustrează viitoarea situație din piață dacă aceste schimbări sunt adoptate.
Numai mașinile care respectă care respectă forma propusă a modificărilor noii legi pot să ia curse pe produsul Uber Melc.
Pentru ca acest produs să fie vizibil și să poată transmite mesajul acestor schimbări, temporar, pe durata zilei de 18 martie o să oprim restul produselor în afară de Uber X.
Nu ești obligat să accepți aceste curse, acceptarea este total voluntară.
Mulțumim de înțelegere și ne cerem scuze pentru eventualele neplăceri create de oprirea acestor produse”, au transmis reprezentanții UBER, prin intermediul aplicației, fiecăruia dintre șoferii colaboratori.
Practic, în data de 18 martie orice călătorie comandată prin produsul Uber Melc a fost de zece ori mai scumpă, în condițiile în care tariful minim pentru o călătorie cu Uber X costă 16 lei. Fiind vorba despre o simulare, cu tarife uriașe, stabilite arbitrar, comenzile au lipsit, impactul fiind doar unul emoțional.
A fost modul de a protesta a celor de la UBER, care estimează că în condițiile adoptării modificărilor prevăzute în Ordonanța de Urgență aflată în dezbatere publică pe site-ul ministerului Transporturilor vor dispărea de pe piață 90% dintre șoferii de ridesharing, ceea ce va duce pentru clienți la timpi de așteptare foarte mari și tarife de zece ori mai scumpe.
Soarta companiilor de ridesharing în România se va decide săptămâna viitoare. Luni, 25 martie, la ora 11.00 proiectul de OUG cu noile prevederi pentru activitatea de transport alternativ de persoane va fi discutat „în dezbatere publică”, la sediul ministerului Transporturilor, ședință la care vor participa și reprezentanții companiilor de taxi din întreaga țară, urmând ca prevederile să devină lege în doar câteva zile.
Printre principalele modificări în legislația ce reglementează activitatea de ridesharing se numără: activitatea de transport alternativ să poată fi făcută numai cu autoturisme deținute în proprietate sau prin contract de leasing (se elimină astfel posibilitatea de a folosi autoturisme închiriate sau în comodat); activitatea de transport persoane va putea fi efectuată doar în județul de înmatriculare; vechimea mașinilor să nu fie mai mare de 10 ani, așa cum este reglementat în cazul taxiurilor, dar și taxe considerabil mai mari pentru autorizare.
Practic, regulile care se aplică pentru mașinile de taxi vor deveni obligatorii și pentru cele ale șoferilor de ridesharing. Dacă vor să reziste pe piață, aceștia au varianta de a-și înființa propriile societăți de transport persoane (sau PFA), ori să vândă fictiv mașinile firmelor prin intermediul cărora lucrează cu UBER sau Bolt.
Trebuie precizat că șoferii parteneri UBER și Bolt care activează în prezent vor putea lucra în continuare, până la expirarea actelor de autorizare emise de ARR, chiar dacă mașinile acestora nu se vor încadra în prevederile noii Ordonanțe. Astfel, în cazul în care „Ordonanța ridesharing” va fi adoptată în forma pusă în dezbatere publică, efectele acesteia vor fi vizibile peste câteva luni de zile, atunci când vor trebui preschimbate actele de autorizare ale mașinilor care sunt acum pe piața de transport alternativ.