ANCOM atrage atenția utilizatorilor care călătoresc cu avionul sau pe nave maritime cu privire la riscurile conectării la rețele non-terestre prin satelit, care nu sunt reglementate. Activarea automată a unor astfel de conexiuni poate fi extrem de cotisitoare și dacă nu sunteți atenți vă veți trezi la întoarcerea în țară cu facturi uriașe.

„Rețelele non-terestre nu sunt incluse în tarifele UE de roaming”, atrag atenția reprezentanții ANCOM.
Chiar dacă utilizatorul se află în Spațiul Economic European, normele UE privind așa-numitul „Roam like at home” nu se aplică în cazul conectării la rețelele mobile non-terestre prin satelit. De obicei, atunci când utilizatorul se află pe un vapor care navighează în ape deschise, în Grecia, între insule, de exemplu, sau când călătorește cu avionul, există și riscul de conectare accidentală la o rețea non-terestră. Aceste rețele nu sunt reglementate și pot genera costuri foarte mari, chiar dacă sunt folosite pentru o perioadă scurtă de timp.
În schimb, dacă telefonul rămâne conectat la o rețea mobilă terestră (de exemplu pe râuri, fluvii, lacuri sau de-a lungul coastei), utilizatorul beneficiază în continuare de „Roam like at home”.
De reținut
Rețelele non-terestre (prin satelit, la bordul avioanelor sau navelor) nu sunt acoperite de sistemul de tarifare „Roam like at home”.
Aceste servicii sunt costisitoare și pot fi activate fără intervenția utilizatorului, dacă telefonul este setat să se conecteze automat la rețelele disponibile. Utilizatorul trebuie să verifice întotdeauna rețeaua la care este conectat și să ia măsuri preventive pentru a evita surprizele neplăcute.
Furnizorul este obligat să trimită un SMS de avertizare când utilizatorul se conectează la o astfel de rețea, cu detalii despre tarife.
La atingerea pragurilor financiare în valoare de 50 de euro (fără TVA) și 100 de euro (fără TVA) pentru serviciile de date utilizate în roaming, chiar și prin conectarea la o rețea mobilă non-terestră prin satelit, furnizorul trebuie să notifice utilizatorul și să îi ceară acordul pentru continuarea furnizării serviciilor.
Cum vă puteți proteja
*Activarea modului avion în timpul zborului, sau pe mare;
*Dezactivarea roamingului de date din setările telefonului;
*Dezactivarea serviciului de roaming prin satelit, dacă furnizorul oferă această opțiune;
*Atenție sporită la mesajele de avertizare primite de la operator.
Utilizatorii care au o nemulțumire în legătură cu serviciul de roaming trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului, spun cei de la ANCOM. Doar dacă furnizorul nu a rezolvat problema sesizată, utilizatorii se pot adresa ANCOM, pe site-ul căreia există o secțiune unde se pot depune reclamații chiar și online.