Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR) a declarat vineri, 26 ianuarie, că membrii asociației pe care o reprezintă sunt total nemulțumiți de modul în care decurge facturarea electronică, în noul sistem impus de ANAF de la 1 ianuarie.
Comercianții se plâng de faptul că site-ul Ministerului Finanțelor nu acceptă facturile trimise de firmele emitente și că sunt trimiși să rezolve problemele, contra cost, la societăți de contabilitate.
„Site-ul Ministerului de Finanţe nu ştie „să citească” factura pe care noi o trimitem, iar instituţia în loc să ne trimită nouă un formular pe care să-l integrăm în contabilitatea noastră, să transpunem cumva factura în formularul acela, să o poată înţelege site-ul ministerului, ne trimite la diverse companii care iau facturile de la noi, evident contra cost, le transpun în formatul pe care îl înţelege Ministerul de Finanţe, ni le trimit înapoi şi noi le trimitem către Ministerul de Finanţe. În lanţul acesta, vă daţi seama, că apar tot felul de probleme. Noi trimitem facturile pentru a fi transpuse în noul format, apar nişte bug-uri, dânşii le trimit înapoi: aveţi nişte probleme acolo, nu se pupă nu ştiu ce, cu nu ştiu ce. Noi le trimitem iar înapoi, apoi le trimitem către Ministerul de Finanţe. Se blochează site-ul Ministerului de Finanţe, a fost blocat de nenumărate ori. E o muncă extraordinar de greoaie. Asta nu rezolvă evaziunea fiscală”, a declarat vicepreședintele ANCMMR, la dezbaterea organizată de Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC).
Acesta a precizat că a existat o soluție mult mai simplă, prin care te autentificai pe site şi nu mai era nevoie să se precizeze cine a emis factura, deoarece se completa automat câmpul vânzătorului.
„Noi propusesem o soluţie: nu mai poţi emite nicio factură decât de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Astfel, Ministerul de Finanţe îşi făcea un site unde te autentificai, nici nu mai trebuia să scrii cine a emis factura deoarece se completa automat câmpul vânzătorului. Completai câmpul beneficiarului, în partea dreaptă, completai factura, scria ce voiai să scrii în factură – şi când ai dat Enter, ţi-a dat un număr unic care nu mai putea fi şters niciodată şi factura ajungea la beneficiar. Dacă aveai o problemă, voiai să returnezi marfa, făceai o altă factură de storno. Aveam un control absolut asupra tuturor activităţilor economice din România”, a explicat Feliciu Paraschiv modul în care comercianții văd rezolvarea problemelor
Potrivit acestuia, multe firme se feresc să utilizeze sistemul e-Factura deoarece acesta ori nu funcționează, ori se blochează.
Sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu de la începutul anului pentru majoritatea firmelor din România, cu doar câteva excepţii. Astfel, într-o primă etapă, de la 1 ianuarie la 30 iunie 2024, firmele au obligaţia să raporteze în sistemul naţional toate facturile emise în relaţia cu alte companii şi în relaţia cu instituţiile publice. Ulterior, de la 1 iulie 2024, pentru toate societățile devine obligatorie facturarea directă prin RO e-Factura, riscând altfel să primească amenzi consistente.
De la 1 ianuarie, peste cinci milioane de facturi au fost expediate cu succes în sistemul e-Factura, valoarea totală a acestora fiind de 25 miliarde de lei, a anunţat în urmă cu două săptămâni Ministerul Finanţelor.