Astăzi, 27 septembrie, a fost semnat contractul pentru construirea primului pod nou peste Prut după mai bine de 60 de ani, a anunțat pe facebook secretarul de stat în ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.
„Sunt prezent la granița dintre România și Republica Moldova, la Ungheni, unde astăzi am semnat un contract pentru construirea primului pod nou peste Prut la Ungheni, fiind astfel un moment istoric, întrucât ultimul pod rutier comun a fost construit în urmă cu peste 60 ani.
Le-am spus celor prezenți că este un moment istoric pentru că strămoșii noștri văd acum fantomele celor 27 de poduri peste Prut, care au existat între frații de pe ambele maluri, până în 1940. Este de datoria noastră să le reconstruim, iar ținta noastră comună este ca până în 2030, fiecare dintre cele 11 raioane (din Republica Moldova, nota red.) care au graniță la Prut să aibă cel puțin un pod rutier… Și tot până în 2030 o să circulăm la nivel de autostradă de la București la Chișinău, inclusiv pe acest pod, care va fi finalizat în 2026”, susține Scrioșteanu.
Contractul prevede execuția a: 261,20 m lungime pod nou peste Prut (câte un pod pentru fiecare sens de circulație); două benzi pe sens + trotuare; 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II); 8 m lățime parte carosabilă; 1 km lungime traseu; punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spații închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor. De altfel se discută și despre construirea unui singur punct vamal, pe teritoriul României, în care să își desfășoare activitatea autoritățile ambelor țări.
Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii A8 și va avea și punct de trecere a frontierei, care va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Durata contractului va fi de 24 luni, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de 151,68 milioane lei, fără TVA.
Astăzi, la semnarea contractului au fost prezenți președintele Parlamentului de la Chișinău, Igor Grosu, omologul lui Scrioșteanu, Nicolai Mîndra, reprezentanți diplomatici și ai autorităților locale de pe ambele maluri ale Prutului.