9.6 C
București
vineri, 1 martie, 2024
Google search engine
EDITORIALElevii surzi și foșnetul frunzelor

Elevii surzi și foșnetul frunzelor

Acum câțiva ani elevii cu deficiențe de auz aveau de scris, la examenul de limba română, un text despre „foșnetul frunzelor”. De ce? Pentru că nici atunci, nici acum Ministerul Educației nu înțelege în ruptul capului că acești elevi nu gândesc și nu se exprimă în limba română, că Limba Semnelor Române e limba lor, că examenele pentru limba română ar trebui adaptate, ca nivel de dificultate, deficienței lor, că examenele de LSR trebuie notate și nu evaluate cu admis/respins, că ar trebui introduse mai multe ore de LSR, la fel cum copiii auzitori au ore de limba lor maternă, că lucrările de examen ar trebui corectate la nivelul școlilor cu deficiențe de auz și nu de către comisii care habar nu au ce înseamnă această deficiență, că toată metodologia pentru ei trebuie modificată și adaptată.

A recunoaște în ultima lege a educației – în sfârșit – că acești tineri au dreptul să studieze în LSR, adică legea în cauză a fost pusă în acord cu cea care recunoaște că LSR este limba lor maternă, a fost un pas înainte, dar nicidecum suficient. Toți cei vizați se așteptau ca de aici să vină necesarele modificări, de la mai multe ore alocate LSR în școli până la asigurarea condițiilor care să le permită să abordeze examenele cu șanse egale de promovare, precum elevii auzitori. Dar ce așteptări să ai dacă în actele oficiale ale MEN încă se folosește limbaj mimico-gestual, formulă apusă și anulată de Legea 27/2020?

Câți elevi surzi iau BAC-ul în actualele condiții? Aproape spre zero. Unii renunță ab initio să se înscrie. Nu pot face față acelorași cerințe ca elevii care aud, vorbesc, gândesc în limba română. Unii au norocul să plece din țară și să se realizeze academic, cum e tânărul Petre Dobre care a terminat cursurile Liceului Beethoven din Craiova, care evident că nu a luat BAC-ul, care a fost remarcat într-un program Erasmus de profesori de la Universitatea din Scoția și care i-au propus să se înscrie acolo, fără Bac-ul românesc, care a absolvit respectiva Universitatea și a devenit și profesor în limba semnelor scoțiene. A inspirat și alți colegi  de la același liceu care au avut curajul să îi urmeze exemplu și au reușit acolo ce nu pot în țara lor: să promoveze școli superioare. 

Am întrebat mereu cum își imaginează un auzitor că o persoană surdă poate gândi în limba română sau în orice altă limbă, dacă el nu a auzit în viața lui cum sună acea limbă? Dar dacă muritorilor de rând le mai poate fi trecută cu vederea ignoranța, celor care sunt plătiți și moșmondesc prin birouri ministeriale nu doar că nu li se poate ierta, ci chiar ar trebui să dea socoteală pentru că nu își fac DATORIA. Am scris cu majuscule că poate rețin domnii și doamnele că în funcțiile publice și politice pe care le dețin trebuie să își facă DATORIA și nu treaba, cum se tot laudă din ce în ce mai mulți: îmi fac treaba, colegul își face treaba, adversarul nu își face treaba. Treaba o faci pe acasă, prin bucătărie, prin baie, dar în funcțiile publice e vorba despre DATORIE.

Dacă până acum rata de promovabilitate la examene pentru elevii cu deficiențe de auz era problematică, noua inițiativă a Ministerului Educației va complica și mai mult situația acestor școli. Ministerul a venit cu ideea ca unitățile școlare în care rata de promovare a examenelor de Bacalaureat a fost 0%, să nu mai poată propune cifre de școlarizare. Sper ca ministerul să reflecteze în timp util asupra acestei decizii care nu are nicio legătură cu realitatea din teren. Nu că ar fi prima dată și, din păcate, nici ultima dată.

Adriana Săftoiu
Adriana Săftoiuhttp://canal33.ro
Adriana Săftoiu este specialist în comunicare, fost purtător de cuvânt al Preşedinţiei României şi invitat permanent al emisiunii LA SUBIECT, difuzata în fiecare vineri seară de la ora 19.00 pe Canal 33 HD
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments