Deși România este datoare vândută pe plan extern și are bugetul pe minus, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene visează cu ochii deschiși la transport public și încălzire centralizată în comune și orașele mici. Totul ar putea fi realizat grație banilor europeni pe care țara noastră i-ar putea accesa în viitorul apropiat prin Fondul Social pentru Climă.

„6 miliarde de euro. Atât poate accesa România în perioada următoare pentru a sprijini direct oamenii care duc greul scumpirilor la energie și transport”, anunță pe facebook ministrul Proiectelor Europene.
Dincolo de contradicția temporală dintre accesarea fondurilor și cei care deja duc greul scumpirilor care vor urma, Marcel Boloș ne spune o poveste frumoasă, cu o Românie în care la școlile din rural nu mai există WC-uri în spatele curții, oamenii de la sate nu vor mai căra surcele din pădure pentru a se încălzi iarna la sobă, iar în orice colț de țară va exista un mijloc de transport care să ducă bătrânii la policlinică ori spital, sau copiii la școală.
„Planul Național Social pentru Climă este cel mai nou instrument care ne va aduce oportunități uriașe din bani europeni, prin Fondul Social pentru Climă.
Concret, România va dispune de bani să intervină acolo unde este cea mai mare nevoie: acolo unde e frig în casă iarna, acolo unde copiii fac kilometri pe jos până la școală, acolo unde energia e prea scumpă și transportul nu există”, ne informează Boloș.

Sună cunoscut, nu? Probabil că ministrul Fondurilor Europene nu știe că au trecut alegerile, căci ne înfățișează o mulțime de planuri care l-ar face invidios chiar și pe Marcel Ciolacu.
„Putem folosi acești bani europeni în două direcții esențiale:
1. Condiții mai bune în locuințe pentru familiile cu venituri mici și micii antreprenori vulnerabili.
Fie că e vorba de lucrări de izolație, schimbarea ferestrelor, instalarea de pompe de căldură și panouri solare. De asemenea, putem vorbi de sisteme de încălzire centralizată în zonele rurale, acolo unde oamenii încă se încălzesc cu lemne (…)
2. Transport accesibil pentru cei care nu au altă opțiune.
Fondurile vor permite achiziționarea de microbuze, autobuze, tramvaie, vagoane de tren și nave fluviale electrice, dar și dezvoltarea infrastructurii aferente. Mă refer aici la stații moderne, noduri de legătură și platforme intermodale.
În sate și orașe mici, acolo unde nu există transport public, mașina devine singura cale spre școală, spital sau locul de muncă. De aceea, finanțăm soluții de mobilitate care să ofere alternative reale. Vrem ca fiecare om, indiferent unde locuiește, să poată ajunge acolo unde are nevoie – nu din noroc, ci pentru că are acest drept.
Putem vorbi concret despre un sistem de transport public adaptat exact pentru cei care au nevoie:
– oameni din sate care trebuie să ajungă la spital, la școală sau la locul de muncă din oraș;
– locuitori din zone urbane foarte sărace, care nu au legături directe cu serviciile esențiale;
– comunități izolate, cum este Delta Dunării, unde se vor achiziționa bărci electrice pentru transport de persoane”.
Ce mai, gata: la țară vor zburda tramvaiele pe uliță, țăranii își vor usca iarna ițarii pe calorifele încălzite de la CET-ul satului, iar prin Deltă vor apărea șalupe cu baterii.
Există însă un mic impediment, unul mic de tot.
„Zilele acestea am transmis Comisiei Europene prima propunere de intervenții, pentru a începe discuțiile tehnice. În paralel, vom avea consultări publice, astfel încât programul să fie completat împreună cu societatea civilă, autoritățile locale și toți cei care cunosc realitatea din teren.
Acesta este doar începutul unui demers amplu, cu impact social profund. Pregătim un program care poate schimba în bine viața a sute de mii de români și vrem să îl construim pe baze reale.
Voi reveni cu detalii despre fiecare etapă, despre modul în care vor fi alese proiectele, despre criterii, despre cum pot aplica autoritățile locale sau alte organizații”.
Partea proastă domnule ministru este că la programele cu fonduri europene nu prea merge cu zeciuiala.
În rest numai de bine, multă sănătate și să ne vedem sănătoși în tramvaiul de Cuca-Măcăi.