Cred că se poate mai mult și mai interesant cu aproape patru milioane de euro pentru un ostaș în fruntea țării, decât niște panouri care au devenit chiar repere rutiere. E deja cunoscut răspunsul-banc la întrebarea mai e mult până la Cluj: „Vreo 17 Ciuci”. Updatat: „Și vreo două Elene”.
Nu cunoaştem încă conținutul cărţii, valoarea artistică, faptele revelatoare pentru o carieră ostășească, viziunea asupra viitorului românesc și global. Înțeleg însă că nu mai durează mult – în august, cea mai neindicată lună pentru lansări de carte (au timp promoterii să se răzgândească, ce mai contează încă o lună față de cea promisă, iunie). Totul şi multe altele vor ajunge în faţa publicului setos de informație direct de la sursă, adică din acest blidungsroman, ca apoi să-şi ia deciziile electorale la alegerile mutante, mutate și răsmutate din decembrie în septembrie, apoi la loc comanda, iarăși în decembrie.
Nu am găsit, oricât m-am străduit, o campanie publicitară asemănătoare la o carte a unui autor debutant în literatura autohtonă și universală (sunt anunțate multe traduceri, probabil pentru diaspora).
Știu însă autori consacrați care își anunță proiectele editoriale în interviuri, în apariții publice. Se face într-adevăr coadă, cu listă de așteptare, pentru cărțile în lucru. Chiar și eu m-am înscris la volumul II din „Uciderea comandorului” a lui H. Murakami, la vremea în care autorul ne-a ținut pe jar ca să aflăm ce urma să se întâmple cu personajele din volumul I.
E dificil să faci un top al celor mai scumpe campanii de marketing pentru cărți celebre, fiindcă bugetele sunt destul de bine „păzite”. Cu toate acestea, cartea ostașului nostru concurează cu siguranță cu câteva titluri remarcabile. Printre cele mai costisitoare campanii de publicitate a fost cea pentru seria Harry Potter a autoarei J.K.Rowling, mai ales „Harry Potter și Talismanele morții”. Strategia nu s-a limitat doar la articole de presă sau afișaj, ci petreceri de lansări în miezul nopții, materiale promoționale extinse și multe altele. Îmi amintesc cu multă plăcere de momentul când am ajuns în gara King’s Cross, pe peronul mistic 9 ¾. M-am suspus imediat testului, în magazinul dedicat obiectelor marca Harry Potter, ca să văd cărei case corespund și abia apoi, în mod profesionist, am purces la achiziționat agende, fulare, căciuli, tot ce nu îți e necesar, dar trebuie să ai pentru că faci parte din comunitatea magică a lui Harry. În mod evident, costurile de marketing au însumat milioane de dolari, ceea ce o face una dintre cele mai scumpe campanii.
Pe locul doi, cu cheltuieli semnificative de publicitate – s-au folosit diverse platforme media, spoturi TV în prim-time care sunt deosebit de scumpe – este „Simbolul pierdut” de Dan Brown, autor devenit popular după „Codul lui Da Vinci”. S-au făcut și filme, ceea ce ar trebui deja gândit și pentru cartea ostașului. Chiar ar fi indicat să apară mai întâi filmul pe baza cărții încă nelansate, cu atât mai mare misterul pentru un public trepidând de nerăbdare. Pe locul trei – „Testamentele” lui Margaret Atwood, continuarea celebrei „Povestea slujitoarei”, cu o campanie globală de promoții elaborate, reclame on-line extinse, interviuri în cele mai importante publicații. Pe locul patru – „A Game of Thrones” de George R.R. Martin. Lansarea inițială nu a presupus un buget de marketing mare, dar cărțile ulterioare și mai ales legăturile cu serialul HBO au dus la investiții semnificative pentru a valorifica popularitatea filmului – benzi desenate, cărți de joc, jocuri video. Pe locul cinci – „Fifty Shades of Grey” de E.L. James, devenit bestseller cu o campanie care a inclus utilizarea pe scară largă a rețelelor sociale combinate cu instrumente de publicitate tradițională și evenimente speciale.
Sper că publicitarii ostașului se vor inspira cum se cade pentru a crea o comunitate de cititori-electori. Așa cum cu mândrie purtăm noi, fanii Potter, mănuși și căciulițe inscripționate, cred că putem să ne regăsim și să ne recunoaștem purtând cu fală și mândrie un veston, un bocanc, un chipiu. Se pot deschide magazine de desfacere cu veșminte tipic ostășești, se pot făuri o mulțime de obiecte prin care să marcăm apariția unui trend și a unui crez. Niciun efort bugetar nu e prea mare sau considerat risipă. Doar invidioșii și clevetitorii nu înţeleg măreţia proiectului.
Mai sper ca și prețul cărții să fie pe măsură. Nu sunt sigură că va reuși să concureze cu Codex Leicester, un faimos manuscris al lui DaVinci, cea mai scumpă carte din lume după prețul cu care a fost vândută. Manuscrisul a fost cumpărat de Bill Gates, în 1994, pentru suma de 30,8 milioane de dolari. Cu o licitație organizată milităreşte, se poate stabili un bun preț de pornire.