La numai câteva ore după ce a anunțat că va suspenda temporar zeci de trasee, CFR Călători anunță că reia circulația trenurilor în regim normal. „Minunea” a fost posibilă după ce ministrul Transporturilor i-a amenințat pe directorii CFR S.A. și CFR Călători S.A. că îi dă afară dacă nu găsesc o modalitate de stingere a datoriilor dintre cele două companii-surori.

În articolul publicat astăzi, 21 octombrie, intitulat „Haos pe calea ferată! Zeci de trenuri suspendate de CFR Călători S.A.”, informam despre scandalul dintre trei mari companii de stat aflate în subordinea ministerului Transporturilor.
Cearta pe bani dintre CFR S.A., CFR Călători S.A. și Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), toate trei aflate în ograda ministrului Ciprian Șerban a culminat cu decizia companiei care are grijă de infrastructură de a impune sistarea temporară, începând de astăzi, a mai multor rute. Operațiunea a fost ticluită astfel încât să provoace o nemulțumire cât mai mare în rândul populației, fiind vorba despre oprirea unor linii utilizate cu precădere de navetiști.
Întreg scandalul durează de mai mult timp și se datorează fondurilor insuficiente de care dispune în acest an CFR Călători, față de anul 2024, atunci când Marcel Ciolacu arunca cu bani în stânga și-n dreapta.
Practic, CFR S.A. este administratorul infrastructurii feroviare publice din România și percepe o taxă numită Tarif de Utilizare a Infrastructurii (TUI) de la CFR Călători și alți operatori feroviari privați pentru a utiliza rețeaua feroviară națională.
Anul acesta CFR Călători a acumulat o datorie către CFR S.A. de peste 100 de milioane de lei. Cei de la CFR S.A. au pus piciorul în prag și a impus ca CFR Călători să anunțe că va suspenda anumite rute.
Doar că și CFR Călători S.A. are pretenții de la o altă companie aflată în subordinea ministerului Transporturilor și anume Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Care Autoritate are printre atribuții „asigurarea alocării subvențiilor, în limita fondurilor aprobate prin bugetul de stat, prevăzute în contractele de servicii publice, încheiate cu operatorii de transport feroviar public de călători, și răspunderii privind alocarea acestora”.
Și exact asta reclamă CFR Călători: prea puțini bani primiți de la ARF.
Într-un comunicat tot de astăzi, după reluarea normală a traficului feroviar, cei de la CFR Călători vin cu următoarele lămuriri: „Cu toate că în anul 2025 compensația (de la ARF, nota red.) reprezintă doar 80% din valoarea compensației din anul 2024 şi în condițiile în care este o certitudine că majoritatea elementelor de cost care intervin în circulația unui tren au cunoscut creșteri, CFR Călători face toate demersurile necesare astfel încât, în limita prevederilor legale, să achite către CFR SA sumele datorate ca urmare a utilizării infrastructurii feroviare publice”.
Mai pe scurt, cei de la ARF refuză să acorde CFR Călători o compensație mai mare deoarece ar încălca legea, CFR cere de la CFR Călători taxa pentru folosirea infrastructurii, CFR Călători spune că nu are de unde plăti și de aici tot scandalul, care se tot repetă la interval de 1-2 luni.
Mesajul ministrului Transporturilor
„Le cer, directorilor CFR Călători și CFR Infrastructură (CFR S.A.), să ia toate măsurile pentru ca trenurile să poată circula în condiții normale.
În cazul în care nu vor găsi soluții prin dialog, mă văd obligat să solicit măsuri împotriva ambilor.
Situația creată este una cu impact social, iar eu, ca ministru, sunt obligat să iau decizii pentru cetățeni.
Trebuie să menționez că ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) a alocat deja pentru CFR Călători, pentru luna aceasta, 243 de milioane de lei. Această sumă este destinată inclusiv plății datoriilor de peste 70 de milioane de lei pe care CFR Călători le are acum față de CFR Infrastructură, administratorul infrastructurii feroviare.
Ca atare, Directorul General al CFR Călători, Traian Preoteasa, are, acum, posibilitatea să plătească această datorie și să stingă acest conflict care creează probleme, în primul rând călătorilor.
La rândul lui, Directorul General al CFR Infrastructură (CFR S.A.), Ion Simu, ar trebui să abordeze situația lucid astfel încât circulația trenurilor să nu fie întreruptă.
Chiar dacă managementul celor două Companii este selecționat în baza Ordonanței privind managementul corporativ (109/2011), directorii acestora trebuie să înțeleagă, în primul rând, rolul social al activităților pe care le prestează. Cred că cei doi nu au înțeles că principala lor obligație nu este să câștige bani în detrimentul serviciilor publice prestate.
Rolul lor este să ofere servicii publice de calitate și nu să se folosească de funcțiile pe care le dețin pentru răfuieli personale.
Ca ministru, nu voi tolera astfel de comportamente, iar cine nu înțelege că este în slujba cetățeanului va pleca acasă”, a scris pe facebook Ciprian Șerban.
Astăzi ministrul Transporturilor a reușit doar să pună capacul pe oala aflată în clocot, însă cearta pe bani dintre CFR, CFR Călători și ARF – toate trei aflate în subordinea ministerului Transporturilor – este departe de a se stinge și va reizbucni, cu siguranță, înainte de sfârșitul acestui an.





