Este oficial! Camera Deputaților a dat, ieri, undă verde unei prevederi legale care îi îndrituiește pe polițiștii locali să îi poată amenda pe cei care, deplasându-se pe trotinete electrice nu respectă prevederile codului rutier și/sau prevederile legale specifice acestui mijloc de transport. Mai trebuie doar ca președintele Iohannis să promulge legea pentru ca Poliția Locală să îi poată arde la buzunare pe trotinetiștii contravenienți.
La sfârșitul lunii mai a anului curent, senatorii au adoptat un proiect de lege referitor la atribuțiile polițiștilor locali. Prin acest proiect se stabilea că poliţia locală are şi atribuţia de a constata contravenţii şi aplica sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede, trotinete electrice şi vehicule cu tracţiune animală.
După cinci luni, forul decizional și anume Camera Deputaților a adoptat respectivul proiect, care va merge astfel la promulgare, la președintele Klaus Iohannis.
Iată, însă, care sunt, oficial, regulile pe care trebuie să le respecte cei care se deplasează cu trotinetele electrice, cu tot cu definiția dată de organele abilitate, pentru acest mijloc de transport, așa cum sunt prezentate pe site-ul IPJ Brașov.
“Prin trotinetă electrică se înțelege vehiculul cu două sau trei roți și ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane , care nu este prevăzut cu loc șezând pentru conducător. Se interzice transportul pasagerilor pe trotineta electrică!
Pentru a conduce o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani.
Dacă un drum este prevăzut cu pistă pentru biciclete, trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.
În circulația pe drumurile publice trotineta electrică trebuie să fie echipată cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
Trotineta electrică trebuie prevăzută cu un sistem de frânare eficace, sistem funcțional de direcție și sistem de avertizare sonoră.
Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani atunci când se deplasează pe partea carosabilă. Pentru a putea fi observați de ceilalți participanți la trafic, conducătorii de trotinete electrice trebuie să poarte îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei, sau atunci când vizibilitatea este redusă.
La schimbarea direcției de mers conducători de trotinete electrice se vor deplasa pe lângă ele, respectând regulile de circulație privitoare la vehiculele împinse cu mâna.
Este interzis conducătorilor de trotinete electrice: să învețe să conducă vehiculul pe drumurile publice intens circulate; să conducă vehiculul pe trotuar, dacă nu există marcaj special în acest sens; să conducă sub influența băuturilor alcoolice, sau a substanțelor psihoactive, ori dacă partea carosabilă este este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă; să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe vehicul; să se țină de un vehicul aflat în mers”.
Cei care nu respectă vreuna dintre prevederile de mai sus riscă să primească amenzi destul de usturătoare.
“Nerespectarea normelor privind circulația trotinetelor electrice constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevazută în clasa a II-a de sancțiuni, respectiv 4 sau 5 puncte de amendă (580-725 lei).
Nerespectarea normelor privind dotarea trotinetelor electrice se sancționează contravențional cu amendă prevăzută în clasa a III de sancțiuni, respectiv 6 până la 8 puncte de amendă (870-1160 lei)”, se mai precizează pe același site al IPJ Brașov.
Și cum salariile polițiștilor locali depind în mare măsură de cuantumul amenzilor date, să te ții bucurie pe capul trotinetiștilor care circulă pe bulevarde ca și cum ar fi singuri pe asfalt, neținând cont de reguli și sfidând de multe ori destinul.
Ar fi fost interesant ca prevederile pentru cei care folosesc trotinetele electrice să conțină și ceva referiri la eventualele amenzi ce se pot acorda pentru depășirea vitezei legale, multe astfel de vehicule fiind modificate pentru a zbura pe străzi chiar și cu peste 50 de km/h, deși riscă să se răstoarne dacă întâlnesc vreo gropiță în asfalt, sau un obstacol pe drum.