Industria Ospitalității trage un puternic semnal de alarmă și-i anunță pe guvernanți că orice creștere a costurilor poate duce la prăbușirea HoReCa.
Potrivit reprezentanților industriei, profiturile nu depășesc în prezent 6% într-o industrie vitală pentru economia României.
În opinia lor, este vital ca TVA-ul la mâncare să rămână la 9%. Industria ospitalității este susținută în continuare de români, cei care au cheltuit peste 1,8 miliarde de euro în turismul românesc în primul semestru al lui 2024, în timp ce străinii doar puțin peste 300 de milioane de euro.
„România are nevoie de susținere legislativă pentru a putea contribui la micșorarea deficitului bugetar. Federația Ospitalității solicită ferm reducerea impozitului pe salarii și venituri, menținerea TVA la 9% în cazul produselor alimentare și continuarea distribuirii tichetelor de vacanță. Fără oricare dintre aceste măsuri, acest segment nu poate supraviețui. Iar presiunea merge pe consumator”, anunță cei de la Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).
Federația Ospitalității averizează că, în acest moment, toată industria HoReCa se află la punctul zero, iar în următorii ani se va face alegerea între a mâncă de la marile lanțuri alimentare sau de la producătorii omâni mici și mijlocii.
„Marea majoritate a business-urilor din ospitalitate nu au rezultate financiare mai bune decât anul trecut, iar cele care reușesc au, în mare parte, creșteri mici, de maximum 6%. Industria traversează o perioadă dificilă, pentru că nu doar materiile prime s-au scumpit, ci sunt majorări de costuri pe toate planurile, iar asta duce la creșteri foarte mari, pentru că majorările au un efect multiplicator. În prezent, foarte puține afaceri din această industrie mai pot supraviețui, pentru că devine tot mai greu să rămâi la fel de competitiv ca înainte și să susții prețurile”, a declarat Valentin Șoneriu, președintele FPIOR.

Potrivit acestuia, orice creștere a prețurilor se va simți în buzunarul sau satisfacția clienților.
„Orice creștere a cheltuielilor avute de companiile din industrie generează, automat, o evoluție similară a prețurilor către consumatorul final. Situația este critică, cu atât mai mult cu cât se estimează că, de anul viitor, vor fi introduse noi majorări de taxe, iar plafonarea prețului la energie va dispărea. Mai mult decât atât, business-urile din sectorul ospitalității este dependentă de calitatea angajaților, mâna de lucru reprezentând 30% din cheltuielile din această industrie”, adaugă Valentin Șoneriu.
El mai spune că pentru prima oară în 30 de ani, Industria Ospitalității din România prinde putere și intră într-o fază de consolidare.
„În ultimii ani, companiile din ospitalitate s-au tot eficientizat, au construit modele de business flexibile și adaptate, dar s-a ajuns la un punct de plafonare de la care nu mai pot susține creșterile de cheltuieli. Mulți antreprenori sunt pe un minimum de profit, motiv pentru care orice creștere va deveni un compromis – fie vor fi nevoiți să facă rabat de la calitatea serviciilor, adică să scadă numărul de angajați și să le crească nivelul de muncă, lucru care se va simți în scăderea calității serviciilor turistice din România, fie vor face rabat de la calitate. În ambele cazuri, vom fi martorii unui nou lanț de falimente a business-urilor românești. Acesta va fi încă un motiv pentru ca românii să plece în străinătate și pentru alte lanțuri internaționale să acapareze piața ospitalității din România”, a mai precizat președintele FPIOR.