14.6 C
București
vineri, 24 mai, 2024
Google search engine
StiriInternȘi tamponat și cu banii luați! Transportatorii acuză ASF că vrea să...

Și tamponat și cu banii luați! Transportatorii acuză ASF că vrea să introducă coplată la RCA!

Într-un comunicat de presă al Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) se cere eliminarea amendamentelor pentru coplată din Legea RCA și demiterea vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu.

Conducerea COTAR îl acuză pe vicepreședintele ASF Sorin Mititelu că susține interesele firmelor de asigurare

Reprezentanții transportatorilor spun că au transmis scrisori deschise către Guvernul României, Parlamentul României, Parlamentul European și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cerând eliminarea amendamentelor introduse în proiectul de modificare a Legii RCA care încalcă flagrant drepturile asiguraților, obligându-i la coplată chiar pe cei păgubiți.

„Corporațiile multinaționale active în domeniul asigurărilor obligatorii auto (RCA) avansează intempestiv un nou proiect de modificare a legislației RCA și se pare că au găsit susținere la nivelul conducerii ASF și din partea unui important partid politic din România, pentru a introduce anumite amendamente catastrofale la Legea RCA nr. 132/2017, fără un studiu de impact care ar releva nocivitatea propunerilor acestora… În timp ce atenția publicului era concentrată pe mini-vacanța de Paște și pregătirile festive, societățile de asigurări, cu sprijinul lui Sorin Mititelu – vicepreședintele ASF, au reușit, în mod surprinzător, să convingă un grup de parlamentari din Camera Deputaților să inițieze modificări legislative fără precedent în legislația RCA. Aceste modificări ar elimina drepturi pe care păgubiții le au conform legislației naționale și europene în vigoare și ar permite societăților de asigurări să își maximizeze câștigurile de la cei aproximativ 10 milioane de consumatori de asigurări români”, susțin cei de la COTAR.

Transportatorii susțin că prin aceste schimbări legislative s-ar introduce limitări și restricții abuzive, în defavoarea consumatorilor și păgubiților din accidente auto, iar costurile de despăgubire suportate de firmele de asigurări ar urma să scadă de la nivelul actual de aproximativ 35% la aproximativ 20%.

„Principalele modificări propuse de companiile de asigurări cu privire la Legea 132/2017, care sunt susținute de un partid politic important, includ:

1. Adăugarea articolului 221, referitor la “prețuri/costuri de piață”. Prin acest articol, pagubiții RCA, nevinovați de producerea unui accident, vor fi obligați să suporte o coplată din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparațiilor către unitățile reparatoare, ceea ce este contrar principiului recuperării integrale a prejudiciului și a asigurării RCA.

2. Modificarea articolului 14, alineatul (3), astfel încât cuantumul despăgubirii să fie stabilit doar prin acord între asigurator și păgubit, însă fără ca păgubitul să aibă vreun mijloc de protecție în relația cu asigurătorul. Această propunere va obliga păgubitul să accepte orice sumă oferită ca despăgubire, chiar dacă aceasta nu ar fi suficientă pentru acoperirea costurilor reparației vehiculului avariat. Acest lucru ar avea consecințe negative pentru păgubit și deținătorilor de vehicule din România, cum ar fi utilizarea de piese aftermarket sau second-hand în reparații, limitarea alegerii service-ului pentru reparații și acceptarea soluțiilor tehnice impuse în mod abuziv de către asigurator.

3. Introducerea a patru noi alineate la articolul 14, (31) – (34), prin care despăgubirile pentru lipsa de folosință (vehicul înlocuitor pe perioada cât vehiculul avariat se află în service pentru reparații) ar fi acordate doar în cazul în care păgubitul nu deține sau nu are acces la alt vehicul. Această propunere urmărește să elimine, practic, dreptul la despăgubire pentru lipsă de folosință, întrucât asigurătorii vor avea grijă să invoce tot felul de pretexte pentru a argumenta că păgubitul „are acces” la un alt autovehicul.

4. Adăugarea alineatului (10) la articolul 40, conform căruia păgubitul nu ar mai avea dreptul să autorizeze alte persoane să efectueze reparațiile vehiculului avariat sau să încaseze despăgubirea cuvenită. Prin aceste modificări, drepturile consumatorului de RCA ar fi considerabil restrânse, acesta fiind obligat să accepte prețurile și despăgubirile impuse de companiile de asigurări”, anunță cei de la COTAR.

În acest context, COTAR solicită liderilor coaliției de guvernare să respingă toate propunerile, considerate abuzive, „generate de lobby-ul companiilor de asigurări, de modificare a legii RCA formulate de un număr de deputați ai unei formațiuni politice importante”. Totodată, transportatorii mai cer reorganizarea ASF, dar și exercitarea unui control real suplimentar al sectorului asigurări din cadrul ASF prin intermediul Ministerului de Finanțe.

Dacă autoritățile și instituțiile competente vor refuza să acționeze cei de la COTAR spun că vor publica lista parlamentarilor care au contribuit la eliminarea dreptului la protecție a șoferilor români în fața multinaționalelor din asigurări și amenință cu organizarea unui miting de protest în fața sediului Guvernului.

„Dacă amendamentele vor fi adoptate, lobby-iștii vor obține o situație fără precedent: le vom plăti obligatoriu o poliță RCA cu tarife pe care le vor putea stabili după bunul lor plac, fără limită, iar dacă vom avea daune, ne putem lua angajamentul să achităm 95% din valoarea daunei din banii noștri, în timp ce firmele de asigurări ar putea plăti doar 5%. Cu buzunarele pline, vor fi satisfăcuți că au reușit să-și bată joc de noi, făcând lobby într-o țară unde așa ceva se pedepsește ca faptă penală, respectiv trafic de influență, dar fără a avea consecințe asupra lor”, spune Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Gusti Constantin
Gusti Constantinhttp://canal33.ro
A debutat in presa scrisa in ianuarie 1994, fiind angajat prin concurs la Jurnalul National. A fost colaborator la mai multe agentii de stiri, dar si la posturi de radio. Din 1996 a prins gustul pentru stirile de televiziune, lucrand in redactia PRO TV si, ulterior, in cea a TVR. Nu a renuntat insa niciodata la pasiunea pentru presa scrisa, fiind reporter la cotidiene precum Ziua, Gardianul, sau Puterea. In 2010 a conceput si condus saptamanalul Concret.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments