
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) informează prin intermediul unui comunicat de presă că prevederea conform căreia tirurile trebuie să se întoarcă „acasă” la cel mult opt săptămâni de la plecarea în cursă, considerată discriminatorie de tiriștii români a fost anulată printr-o decizie pronunțată în data de 4 octombrie, de către judecătorii de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
„Curtea de justiție UE a stabilit astăzi (ieri, 4 octombrie, nota red.) anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor, contestată de UNTRR la CJUE imediat după publicarea Pachetului Mobilitate 1.
UNTRR salută publicarea deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) privind anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la opt săptămâni, măsură abuzivă a Pachetului Mobilitate 1, contestată de UNTRR la CJUE imediat după publicarea Pachetului Mobilitate 1, în anul 2020”, se spune în comunicatul celor de la UNTRR.
Măsurile Pachetului Mobilitate 1 au fost intens contestate de România, Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta și Polonia, care au depus acțiuni la CJUE care au vizat în special: interdicția șoferilor de a-și petrece repausul săptămânal normal în vehicul; întoarcerea șoferilor la sediul companiei sau la locul de reședință la fiecare 3 sau 4 săptămâni; obligația retro- echipării cu tahograf inteligent 2; întoarcerea vehiculelor la sediul companiei la 8 săptămâni; perioada de așteptare de patru zile în urma unui ciclu de cabotaj într-un stat membru gazdă; încadrarea șoferilor ca „lucrători detașați” când efectuează operațiuni de cabotaj, transport dintr-un stat membru în altul în care niciunul nu este statul membru de stabilire al întreprinderii de transport (așa-numitele operațiuni de cross-trade „comerț încrucișat”) sau unele operațiuni de transport combinat, astfel încât beneficiază de termenii și condițiile de angajare în vigoare în statul membru gazdă, în special ce privește remunerația.
Prin hotărârea de ieri, Curtea de Justiție UE a respins toate acțiunile, cu excepția cazului în care sunt îndreptate împotriva obligației referitoare la întoarcerea acasă a vehiculelor, pe care o anulează.
Acțiunile UNTRR la CJUE au fost fundamentate pe rezultatele unui studiu conform căruia, în cel mai probabil scenariu, obligația întoarcerii acasă a camioanelor a generat 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, ceea ce ar fi condus la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (o creștere cu 4,6% a emisiilor din transport rutier internațional de marfă) – contrar obiectivelor ambițioase europene privind decarbonizarea transporturilor și reducerea emisiilor cu 55% până în 2030.
UNTRR face apel la autoritățile române și europene pentru modificarea imediată a legislației de aplicare a Pachetului Mobilitate 1 prin eliminarea măsurii abuzive a întoarcerii acasă a camioanelor și anularea tuturor amenzilor aplicate de Statele membre transportatorilor rutieri.