Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este sărbătorită, anual la 15 martie. Începând cu anul 1983, organizația internațională Consumers International marchează la 15 martie Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor („World Consumer Rights Day”), ca mijloc de sensibilizare cu privire la drepturile și nevoile consumatorilor.
Data a fost aleasă ca urmare a discursului ținut la 15 martie 1962 de John Fitzgerald Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, care rostea către Congresul American mesajul care susţinea, în premieră, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate; dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat si dreptul de a alege produse si servicii. Astfel, data de 15 martie dă ocazia ca în fiecare an să se promoveze drepturile fundamentale ale consumatorilor.
Ziua Mondială a Consumatorilor a fost sărbătorită pentru prima dată în 1983 de către „Consumers International`. Doi ani mai târziu, Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a acceptat liniile directoare ale Naţiunilor Unite în domeniul protecţiei consumatorilor. Acestea formulau principalele drepturi ale consumatorilor cerute de către organizaţiile de consumatori. Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost proclamată şi prin Rezoluţia nr. 39/248 din 1985 a Adunării Generale a ONU, intitulată „Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”.
Drepturile consumatorului sunt: de a alege, de a fi informat, de a nu fi înşelat. dreptul de a fi despăgubit. Orice consumator trebuie să-și cunoască drepturile pe care le are și să fie informat că poate protesta împotriva abuzurilor și nedreptăților.
În România, protejarea acestora se face prin mai multe metode.
Neconformitatea se referă la dreptul consumatorului ca într-un termen de doi ani, dacă produsul nu este conform, să poată fi returnat și să se solicite repararea (coform garanției), înlocuirea sau contravaloarea produsului.
Defecțiunea se referă strict la produsele aflate în garanție, pentru care se asigură repararea la service-urile agreate de producător sau înlocuirea.
În situația în care produsele sunt cumpărate din mediul online, în termen de 14, respectiv 30 de zile, după caz, se poate comunica furnizorului dorința de retur în caz de răzgândire. Produsele se returnează și se restituie contravaloarea.
În cazul produselor expirate cumpărate din neatenție se cere înlocuirea lor sau returnarea prețului plătit.
Dacă un produs este cumpărat dintr-un stat membru al U.E și are specificat faptul că beneficiază de garanție europeană, consumatorul o poate solicita în oricare dintre aceste state, inclusiv România. Toate informațiile necesare se obțin de la Centrul European al Consumatorilor România: www.eccromania.ro.
La nivel ONU există un „Ghid pentru protecţia consumatorilor”, emis în 1985 și actualizat. Prin protecția consumatorului se vrea o modalitate de prevenire a fraudelor și înșelăciunilor din contractele de servicii și vânzări, fraudele eligibile, stabilirea prețurilor, renunțarea la utilități, consolidarea, împrumuturile personale care pot duce la faliment. La nivel UE, sinteze ale regulilor europene privind consumatorii se află pe site-ul Safety Gate și cuprinde mărfurile periculoase care sunt comercializate în UE.