Conceptul Blue Monday a fost inventat de o companie de turism din Marea Britanie, Sky Travel, care a pretins că a calculat data folosind o „ecuație”.
Potrivit profesorului Cliff Arnal, factorii determinanți ai „Lunii albastre” pot fi rezolvați într-o ecuație și sunt următorii: vremea, datorii, salariul lunar, perioada trecută de la Crăciun, timpul care a trecut de la rezoluțiile de Anul Nou, lipsa motivaţiei şi necesitatea remedierii acesteia.
Acești factori îi fac pe oameni să se simtă mai tulburați și mai pesimiști în această zi decât în orice altă perioadă a anului.
Cu toate acestea, nu există nicio dovadă că această formulă reflectă realitatea sau că există o zi care să fie mai deprimantă decât altele pentru toată lumea.
Acest concept a luat naștere în 2005 ca o strategie pentru o agenție de turism care a căutat să promoveze cel mai bun moment al anului pentru ca clienții săi să-și cumpere vacanțele.
Conceptul Blue Monday a fost întâmpinat cu critici dure din partea comunității științifice, și chiar Cliff Arnall s-a distanțat de propria teorie, dar cu toate astea, termenul face acum parte din vocabularul cotidian, fiind utilizat pe scară largă în special în emisfera nordică (din cauza condițiilor meteorologice).
Blue Monday (lunea albastră) a devenit populară și an de an devine o tendință, mai ales pe rețelele de socializare, desi ar trebui considerat doar o manevră de PR folosită de companii pentru a-și vinde produsele.
Specialiștii în psihologie afirmă că tristețea iernii este un răspuns natural la încheierea sărbătorilor și a vacanței de Crăciun, dar patologizarea unor astfel de sentimente normale într-o formă de „depresie acută” precum Blue Monday este incorectă.
Nu există nicio dovadă credibilă de cercetare care să arate că Blue Monday este mai deprimantă decât orice altă zi sau chiar cea mai deprimantă zi a anului”.
Lunile de iarnă, însă, pot juca un rol în creșterea sentimentelor de depresie și anxietate. Cauzele ar fi lipsa luminii naturale a zilei, uneori motive pecuniare sau sociale, cum ar fi reducerea activității și a timpului liber din cauza zilelor mai scurte și mai reci. Cu toate acestea, nu există nicio legătură între persoanele care suferă de depresia de iarnă și Blue Monday.
În loc să credem în mitul Blue Monday, ar trebui să avem o atitudine pozitivă și să ne găsim surse de bucurie și satisfacție, să comunicăm mai mult cu cei dragi, să ne sprijinim reciproc și să facem mai multă mișcare.
Starea de spirit a oamenilor depinde de mai mulți factori individuali și subiectivi, care nu pot fi măsurați cu o ecuație simplistă.
În concluzie, Blue Monday este un concept inventat și nu ar trebui să ne lăsăm influentati, este o tactică de manipulare, care încearcă să profite de vulnerabilitatea oamenilor în luna ianuarie.