12.4 C
București
vineri, 1 martie, 2024
Google search engine
StiriAnul 2023 a fost anul Nicolae Grigorescu

Anul 2023 a fost anul Nicolae Grigorescu

Trecut mult pe sub radarul presei, anul cultural 2023 a avut mai multe fațete, una dintre acestea a fost celebrarea a 185 de ani de la nașterea pictorului nostru național, Nicolae Grigorescu. O serie de evenimente s-au realizat pentru a marca acest episod și, este și momentul unui popas de bilanț.

„Nicolae Grigorescu, pictor al ethosului național” s-a intitulat expoziția de la Muzeul Național de Artă al României din București. A putut fi vizitată între 15 mai și 24 septembrie 2023 și a reunit majoritatea lucrărilor de pictură pe care muzeul le deține ale pictorului.

Conform spuselor directorului instituției, totodată și curatorul expoziției, Călin Stegerean, ideea expoziției i-a venit în urma unei discuții cu unul dintre custozii de sală ai muzeului care era mereu întrebat de vizitatori, „cam câte lucrări de Grigorescu are muzeul?”. Pentru a arăta că nu este un secret, directorul a adus aproape toate lucrările din depozitul instituției, care erau în stare bună de expunere, peste 120, și le-a prezentat publicului amator pentru a face o infuzie de pictură grigoresciana. A fost o ocazie unică, pentru că am putut vedea lucrări care nu mai fuseseră expuse de ani de zile. Expoziția a fost făcută în parteneriat cu Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”. Acesta din urmă a asezonat expunerea de pictură, ce se anunța una statică, cu piese populare de artă tradițională, care au dat culoare și atmosferă expunerii.

Pachetul cultural care a acompaniat expoziția a fost unul complex, o serie de evenimente culturale au fost organizate în timpul expunerii, precum și un catalog, pentru a marca momentul, a fost publicat. Evenimentele culturale au constat într-o serie de conferințe, care se pot numi  și plimbări sau, chiar ghidaje, făcute în cadrul expunerii de alți directori de instituții, personalități culturale al României. Astfel, publicul a putut descoperi pictura lui Nicolae Grigorescu prin ochii și poveștile lui Erwin Kessler (istoric de artă, director Muzeul de Artă Recentă), Ioana Ciocan (artist plastic, CEO Art Safari), Răzvan Popovici (muzician, director festival Sonoro) sau Maia Morgenstern (actriță, directoare a Teatrului Evreiesc de Stat). Mai trebuie spus că, tot în cadrul acestui eveniment, a fost republicat și volumul al doilea al repertoriului de pictură de secolul XIX al muzeului, unde sunt catalogate toate lucrările pictorului Nicolae Grigorescu din colecția centrală a muzeului. Evenimentul a fost un festin vizual și a readus Muzeul Național de Artă în locul său de trendsetter expozițional. (foto 1,2,3)

„Grigorescu mereu surprinzător. 111 ani de la venirea Păstoriței în Bucovina” s-a intitulat expoziția eveniment ce a avut loc la Muzeul Național al Bucovinei între 2 iulie și 3 septembrie. Un concept expozițional de mare anvergură ce a reunit 7 muzee, 77 de lucrări al pictorului și a celebrat venirea unui tablou aparte, Păstorița, pe plaiurile bucovinene.

Povestea este una fascinantă, și merită spusă, pentru că este printre puținele picturi care păstrează astfel de povești. Tabloul a fost un dar al pictorului către bunul său prieten Alexandru Vlahuță, poet și scriitor, primul monograf al artistului. În 1912 Sextil Pușcariu, lingvist și psiholog, este mandatat de Societatea pentru literatură și cultură română din Cernăuți, pe atunci încă în Imperiu Austro-Ungar, să cumpăre o serie de lucrări de Nicolae Grigorescu și să le aducă la Cernăuți pentru a ilustra năzuințele românilor din societate. Sextil Pușcariu îi scrie lui Vlahuță, care îi face cadou tabloul Păstorița și lucrarea ajunge astfel, la Cernăuți. Aici rămâne până la pierderea României a Cernăuțiului, când patrimoniul acestei societăți ajunge împreună cu o parte din membrii ei, în sudul României, la Râmnicul Vâlcea. Aflată până în 1963 în păstrarea lui Alexandru Leca Morariu, fostul decan al Facultății de Litere și Filosofie din Cernăuți, lucrarea a ajuns în orașul Suceava unde autoritățile comuniste au instituit un muzeu regional al Bucovinei. Tabloul este considerat și astăzi, și pe bună dreptate, un artefact cu un parcurs relevant pentru istoria acestei regiuni istorice românești.

în jurul acestei povești este construită și expoziția dedicată lui Nicolae Grigorescu din Suceava. Ea a reunit lucrări din toate perioadele de creație ale artistului, aducând laolaltă picturi din șapte instituții muzeale de artă din toată țara, un demers demn de un muzeu național. Evenimentul efemer al expoziției a fost acompaniat de două cataloage, unul dedicat expunerii, care a publicat povești despre picturile expuse, iar un al doilea, special, semnat de Ioana Filipescu, care reunește grafica lui Grigorescu din colecția Muzeului de artă din Cluj. O colecție impresionantă, care ajută atât specialiștii, cât și amatorii, să înțeleagă mai bine creația timpurie a artistului.

„În jurul atacului de la Smârdan. Pictori ai Războiului de Independență” este o expoziție deschisă în august 2023 ce încă este pe simeze până în februarie 2024. La rândul ei este o expoziție construită în jurul unei lucrări pictate de Nicolae Grigorescu. Mama, mama, și ce mai lucrare! Atacul de la Smârdan este piesa vedetă a acestei expoziții. Poate, unii dintre voi, vă mai aduceți aminte de scena din filmul Liceeni când Dana, personajul interpretat de Oana Sîrbu, amețește și leșină. Liceanca Dana privea exact acest tablou a lui Grigorescu. Scena este cumva emblematică, „magia” tabloului este de un asemenea magnetism încât te amețească.

Vă invit să vizitați expoziția și să descoperiți singuri! Alături de ea se pot vedea și alte tablouri cunoscute pictate de artist, dar și alți camarazi plastici care au participat ca observatori în Războiul de Independență dintre 1877-1878. Muzeul Național de Istorie s-a întrecut pe sine și oferă o expoziție de artă camuflată sub valul istorie.

Nu în ultimul rând, merită menționat faptul că și inițiativa privată, ce stă sub semnătura Art Safari, a avut o inserție de pictură Nicolae Grigorescu în cadrul sezonului din primăvară intitulat Love Edition. S-a putut vedea atunci, o lucrare dintr-o colecție privată bucureșteană, ce reprezintă o variantă de lucru a unui portret semiprofil spate realizat de pictor reginei Elisabeta, soția regelui Carol I. Pictura, de dimensiuni mai mari față de cea expusă la Art Safari, a rămas în posesiunea familiei regale încă din momentul în care a fost finalizată de artist în 1880. Mai mult decât atât, ea este găzduită în reședința familiei din Elveția și nu a mai putut fi admirată la București de foarte mult timp, motiv pentru care, vizualizarea acestei variante a ei în cadrul Art Safari a fost foarte binevenită în anul aniversar Grigorescu.

Deși a fost un an foarte animat din punct de vedere expozițional 2023, locul lui Grigorescu a fost unul important în expunerile din anul trecut. Readucerea lui pe simeze a dat un suflu proaspăt atât amatorilor, cât și colecționarilor, dar mai ales publicului de toate vârstele, care au putut admira cu ochi „proaspeți” o pictură veche de mai bine de un secol și jumătate.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments