Un proiect de lege ce aduce amendamente Codului Rutier și care ar trebui să ducă la scăderea numărului de accidente rutiere a ajuns recent pe birourile senatorilor. Este vorba, în principal, despre sancționarea pietonilor neatenți, care traversează strada folosind telefonul, sau despre cei care ascultă muzică la căști și nu mai aud nici măcar claxoanele șoferilor, sau ale tramvaielor.
Propunerea legislativă prevede ca persoanele care folosesc telefonul, căștile sau aparatele de fotografiat în timp ce traversează pe trecerile de pietoni să fie amendate cu cel mult 435 de lei.
Mare parte dintre accidentele cu pietoni se datorează faptului că majoritatea celor care traversează strada consideră că odată ajunși pe zebră nu li se poate întâmpla nimic. Unii nici măcar nu se uită dacă nu cumva un șofer mai grăbit este prea aproape de trecere și se află în imposibilitatea de a mai opri la timp pentru a evita un accident.
Legea apare ca o necesitate, în condițiile în care numărul de accidente datorate pietonilor neatenți este în continuă creștere. Conform datelor oficiale, numai în București s-au înregistrat în cursul anului trecut 82 de accidente grave, petrecute pe trecerile de pietoni. Din păcate, tot din cauza neatenției la traversare și tot în București, anul acesta cinci oameni au murit.
Din păcate, inițiatorii acestei legi nu au avut în vedere și persoanele care merg pe carosabil cu trotinetele electrice, strecurându-se printre mașini cu viteză și fără a purta echipament de protecție. Deși se spune că viteza acestor echipamente este limitată la 25 de km/h, pe internet se găsesc oferte pentru trotinete electrice care pot atinge chiar și 100 km/h.
Un alt pericol real pentru traficul din marile aglomerări urbane, neluat în seamă până acum de autorități îl reprezintă livratorii care folosesc scutere, majoritatea asiatici. Aceștia circulă ca la ei acasă, adică fără să respecte semnele de circulație și sunt mai atenți la indicațiile GPS de pe telefonul montat pe ghidon decât la traficul din jur.
În prezent, proiectul de modificare a Codului Rutier a fost depus la Senat, urmând apoi să fie trimis la Camera Deputaților, care este for decizional, înainte de a ajunge la promulgare, la președintele Iohannis.