Reprezentanții Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) au dat astăzi publicității un mic ghid prin care toate persoanele care doresc să încheie un contract pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune sunt povățuite la ce trebuie să fie atente înainte de a semna. Este vorba despre așa-numita fișă de sinteză, un document ce conține informațiile esențiale despre serviciul oferit și pe care operatorii trebuie în mod obligatoriu să îl pună la dispoziția potențialului client, înainte de a se semna contractul propriu-zis.
Înainte de încheierea unui contract, indiferent de modalitatea de încheiere a acestuia, într-un spațiu comercial sau prin mijloace de comunicare la distanță, furnizorii de servicii de comunicații electronice trebuie să pună la dispoziția beneficiarilor o serie de informații minime, într-un format standard, referitoare la serviciile de care vor beneficia. Toate aceste informații sunt conținute în așa-numita fișă de sinteză și reprezintă o modalitate de informare precontractuală, devenind parte integrantă a contractului încheiat cu utilizatorii.
Reglementările actuale vin în sprijinul utilizatorilor și obligă operatorii să furnizeze informațiile esențiale despre oferta aleasă de cumpărător sub forma unei fișe de sinteză a contractului. Aceasta ar trebui să fie concisă și ușor de citit, pe un suport durabil (pe hârtie, email, DVD etc.) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este posibilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat și descărcat cu usurință.
Potrivit prevederilor legale în vigoare, fișa de sinteză trebuie să includă: denumirea, adresa și informațiile de contact ale furnizorului, inclusiv pentru primirea unor reclamații; principalele caracteristici ale fiecărui serviciu furnizat; prețurile aferente pentru activarea serviciului de comunicații electronice, precum și orice taxă recurentă sau aferentă consumului; durata contractului și condițiile de reînnoire și încetare a acestuia; un rezumat al informațiilor privind parametrii de calitate și remediile pe care consumatorul le are la dispoziție, în cazul serviciilor de acces la internet; în ce măsură produsele și serviciile contractate sunt concepute pentru utilizatorii finali cu dizabilități.
Atenție: primirea fișei de sinteză în formatul standardizat și simplificat face parte din procesul de informare precontractuală, contractul intrand în vigoare după exprimarea consimțământului utilizatorului pe un suport durabil.
În cazul în care, în funcție de modalitatea de încheiere a contractului, din motive tehnice obiective, este imposibilă punerea la dispoziția utilizatorului final a fișei de sinteză a contractului la momentul semnării acestuia, fișa respectivă se pune la dispoziție ulterior, fără întârzieri nejustificate, cel târziu la momentul livrării echipamentului terminal sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat.
Înainte de a sesiza orice aspect cu privire la încheierea unui contract, utilizatorii trebuie să se asigure că dețin și au verificat documentele care alcătuiesc contractul (informarea precontractuală, fișa de sinteză, contractul de bază, condiții generale, broșura de tarife, etc).
În cazul în care furnizorul nu a pus la dispoziție fișa de sinteză la încheierea contractului de furnizare de servicii de comunicații electronice, utilizatorii pot sesiza ANCOM.
Dacă furnizorii nu respectă clauzele din contract, consumatorii pot sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), deoarece ANCOM poate oferi consiliere și mediere, dar nu are atribuții cu privire la sancționarea furnizorilor în astfel de situații.