22.3 C
București
sâmbătă, 13 aprilie, 2024
Google search engine
DiverseEXCLUSIV! „Ordonanța ridesharing” se lasă cu plângeri penale! Șefii ADR acuzați că...

EXCLUSIV! „Ordonanța ridesharing” se lasă cu plângeri penale! Șefii ADR acuzați că țin partea Bolt și UBER

Un document obținut în exclusivitate de canal33.ro arată cum războiul dintre companiile de taxi din toată țara și conducerea Bolt și Uber se transformă într-unul cu iz penal, iar victime pot fi mai-marii de la Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), acuzați că au ținut în brațe cele două companii cu sedii în străinătate, în detrimentul taximetriștilor autohtoni.

Șefii de la ADR sunt acuzați că au făcut tot posibilul pentru a proteja activitatea firmelor de transport alternativ

În ultimele zile canal33.ro a prezentat în exclusivitate mai multe aspecte din lupta dusă de reprezentanții companiilor de taxi din întreaga țară față de hegemonia firmelor de ridesharing, Bolt și Uber.

În esență tot scandalul a pornit de la faptul că taximetriștii au cam rămas fără clienți după ce pe piața de transport local de persoane au pătruns firme precum UBER și Bolt. Ce diferențiază cele două modalități de transport de persoane? În primul rând, în timp ce taximetriștii plătesc toate taxele la zi, conform legilor în vigoare, UBER și Bolt externalizează veniturile. Statul ar pierde din acest motiv sute de milioane de euro, inclusiv din neplata TVA pe teritoriul României. Pe de altă parte, taximetriștii au partea lor de vină, șoferii încercând să negocieze prețurile pentru curse, sau refuzând fără motiv deplasarea în direcțiile solicitate de clienți, ceea ce nu se întâmplă la Bolt sau la UBER.

Conform datelor oficiale, la această oră 51.536 de autovehicule sunt autorizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR) să presteze transport de persoane în regim privat. Un fel de taximetrie particulară, se poate spune. Ambele companii, una cu sediul în Olanda (UBER), și cealaltă cu sediul la Tallinn, în Estonia, percep un comision de 25% din încasările șoferilor parteneri. Acești bani zboară instantaneu peste hotare, susțin cei de la Asociația Info Taxi.

La o medie de 1.000 de euro pe lună bani încasați de cele două firme de ridesharing de la fiecare șofer, ar însemna că peste 12 milioane de euro se duc lunar netaxați în afara ariei de competență a ANAF. Mai mult! Neîncasarea TVA pe teritoriul României ar aduce o altă pagubă majoră la buget, estimată la 216 milioane de euro în cei aproape zece ani de când UBER funcționează în țara noastră.

Toate aceste nereguli nu ar fi fost posibile fără nepăsarea celor aflați la conducerea ADR, susțin taximetriștii. Aceștia îi acuză în mod direct pe Dragoș Cristian Vlad, președintele instituției și pe Alexandra Maria Chivu, vicepreședinta ADR de încălcarea cu bună știință a legilor, neefectuarea de controale și chiar de implicare personală în susținerea activităților de ridesharing.

Iată ce se precizează în Articolul 6 din Legea cu numărul 204 din 7 noiembrie 2019, pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto (publicată în Monitorul Oficial nr. 901 din 7 noiembrie 2019: „În situația în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care își desfășoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care se derulează activitățile comerciale în România”.

Cum a ajuns un an mai târziu să fie aplicată legea de mai sus, în interpretarea celor de la ADR? Conform normelor din 27 octombrie 2020 privind procedura de acordare/retragere a avizului tehnic pentru platformele digitale de transport alternativ cu autoturism și conducător auto emise chiar de ADR și publicate în Monitorul Oficial nr. 1018 din 2 noiembrie 2020, la Articolul 5 se prevede: „În situația în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă, pe toată perioada în care își desfășoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României, o filială înregistrată care să îl reprezinte în fața autorităților statului român”.

Diferența între „o filială prin care se derulează activitățile comerciale” și „o filială înregistrată care să îl reprezinte în fața autorităților statului român” este de câteva zeci de milioane de euro, în defavoarea statului român și cineva ar cam trebui să răspundă pentru asta.

Taximetriștii îi cer lui Marcel Ciolacu să îi demită de urgență pe șefii ADR, Dragoș Vlad și Maria Chivu

În București, cel puțin, este cunoscut faptul că mulți politicieni și afaceriști au investit bani serioși în cumpărarea de autoturisme pe care să le închirieze apoi celor aflați în căutarea unui loc de muncă, pentru un comision substanțial. La Cluj se știe că Emil Boc susține pe față activitatea celor de la Bolt, spun taximetriștii din inima Transilvaniei.

Recentele demersuri ale taximetriștilor le dau însă planurile peste cap afaceriștilor care au băgat milioane de euro în mașini pe care s-ar putea să se vadă nevoiți să le tragă pe dreapta.

Așa după cum canal33.ro a mai relatat, asociațiile firmelor de taxi au mai multe revendicări, care odată devenite legi ar pune pe butuci activitatea de ridesharing. Le reamintim aici pe scurt: activitatea de transport alternativ să poată fi făcută numai cu autoturisme deținute în proprietate sau prin contract de leasing (se elimină astfel posibilitatea de a folosi autoturisme închiriate sau în comodat); activitatea de transport persoane va putea fi efectuată doar în județul de înmatriculare; vechimea mașinilor să nu fie mai mare de 10 ani, așa cum este reglementat în cazul taxiurilor, dar și taxe considerabil mai mari pentru autorizare.

Practic, regulile care se aplică pentru mașinile de taxi vor deveni obligatorii și pentru cele ale șoferilor de ridesharing. Dacă vor să reziste pe piață, aceștia au varianta de a-și înființa propriile societăți de transport persoane (sau PFA), ori să vândă fictiv mașinile firmelor prin intermediul cărora lucrează cu UBER sau Bolt.

Toate aceste prevederi au fost acceptate de principiu de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și urmează a face obiectul unei Ordonanțe de Urgență chiar în cursul acestei săptămâni.

Gusti Constantin
Gusti Constantinhttp://canal33.ro
A debutat in presa scrisa in ianuarie 1994, fiind angajat prin concurs la Jurnalul National. A fost colaborator la mai multe agentii de stiri, dar si la posturi de radio. Din 1996 a prins gustul pentru stirile de televiziune, lucrand in redactia PRO TV si, ulterior, in cea a TVR. Nu a renuntat insa niciodata la pasiunea pentru presa scrisa, fiind reporter la cotidiene precum Ziua, Gardianul, sau Puterea. In 2010 a conceput si condus saptamanalul Concret.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments