Poate că v-ați trezit de multe ori cu facturi uriașe de la societatea la care aveți abonament pentru telefonia mobilă, pentru că ați lăsat telefonul la îndemâna copiilor, sau pentru că ați sunat la o rudă din străinătate și v-ați luat la vorbă, depășind cu mult minutele alocate gratuit în acest scop. Această situație nu se va mai repeta, firmele furnizoare de servicii de telefonie mobilă și internet fiind obligate să vă anunțe în momentul în care ați depășit serviciile prevăzute în abonament cu mai mult de 50 de euro, informează reprezentanții Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), prin intermediul unui comunicat.
„Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații informează utilizatorii de servicii de telefonie și de acces la internet din România despre obligația furnizorilor de a oferi posibilitatea monitorizării, în timp util, a nivelului consumului acestor servicii, respectiv obligația furnizorilor de a informa consumatorii la atingerea limitei de consum în valoare de 50 EUR/250 RON (fără TVA), care depășește valoarea abonamentului.
Pentru a spori transparența și pentru a le permite consumatorilor să își controleze mai bine costurile rezultate din utilizarea serviciilor de comunicații electronice, furnizorii de servicii de acces la internet și de servicii de telefonie oferă acestora facilitatea de a urmări, în timp util, nivelul consumului pentru fiecare serviciu inclus în planul tarifar și îi informează atunci când volumul unui serviciu inclus în planul tarifar este consumat în întregime, respectiv la atingerea limitei de consum financiară, sau de volum”, se spune în comunicatul ANCOM.
Ideea de bază este ca utilizatorii să aibă sub control consumul lunar, astfel încât să nu se trezească în situația de a fi nevoiți să achite facturi care le pot da bugetul peste cap.
„ANCOM a stabilit ca limita de consum la atingerea căreia furnizorii sunt obligați să informeze consumatorii este reprezentată de realizarea unui cost în cuantum de 50 EUR/250 RON (fără TVA), peste valoarea abonamentului. Informarea are în vedere doar consumul serviciilor a căror plată se realizează ulterior furnizării acestora (pe bază de abonament), ținând cont de specificul cartelelor preplătite, în cazul cărora plata pentru serviciile oferite se face în avans, astfel încât consumatorul să fie permanent în control în ceea ce privește sumele utilizate pentru serviciile solicitate. În funcție de politica comercială a furnizorilor, acest cost suplimentar poate include și costurile înregistrate la accesarea serviciilor cu valoare adăugată. Așadar, furnizorii au responsabilitatea de a avertiza consumatorii în momentul atingerii acestui cost, contribuind la gestionarea mai eficientă a consumului de servicii de comunicații electronice”, mai precizează reprezentanții autorității.
Aceleași drepturi sunt prevăzute și pentru persoanele juridice sau organizațiile non-profit care dețin astfel de abonamente, existând nenumărate situații în care cei care au un telefon de serviciu abuzează și încarcă facturile cu mii de lei.
În cazul apariției unor probleme sau neclarități cu privire la această facilitate, descrisă mai sus, ANCOM recomandă consumatorilor să se adreseze mai întâi furnizorului, iar în situația în care acesta nu a rezolvat aspectul semnalat beneficiarii se pot adresa direct ANCOM.