7.9 C
București
sâmbătă, 2 martie, 2024
Google search engine
StiriInternGreve iminente la CFR, Metrorex și Tarom. Ministrul Transporturilor îl așteaptă pe...

Greve iminente la CFR, Metrorex și Tarom. Ministrul Transporturilor îl așteaptă pe Moș Crăciun ca să-i rezolve problemele

Se coace de-o revoluție în parohia lui Sorin Grindeanu. Minivacanța românilor, din perioada 30 noiembrie – 4 decembrie ar putea fi stricată de declanșarea unor greve pe linie, în domeniul transporturilor. Angajații de la CFR au anunțat deja că au dat termen ministrului transporturilor până miercuri la prânz pentru a le rezolva o parte dintre solicitări, dar la greva transportatorilor feroviari s-ar putea adăuga cea a angajaților de la metroul bucureștean și a celor de la TAROM.

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, încă zâmbitor, deși mai multe sindicate îi bat de zor în poartă cu tot felul de pretenții

Săptămâna trecută, pe 23 noiembrie, sindicaliștii de la Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane (FNFMCV), afiliată la Blocul Național Sindical, anunțau că vor intra în grevă, urmând să fie asigurată doar o treime din activitatea normală, iar cei de la TAROM spuneau că nu vor mai ridica avioanele de la sol începând cu data de 1 decembrie.

În ultima clipă mișcarea de protest anunțată pentru 27 noiembrie a fost mutată pentru 29 noiembrie.

Motivele celor de la CFR sunt aceleași care au dus la greva de avertisment din data de 15 septembrie, în urma căreia reprezentanții Guvernului anunțau un plan amplu de măsuri, dar care nu a fost pus în practică nici până astăzi.

Iată ce spuneau la sfârșitul săptămânii trecute liderii de sindicat ai celor de la CFR: „Urmare a grevei de avertisment din data de 15 septembrie 2023, reprezentanții Guvernului anunțau creionarea unui plan pentru: finanțarea strategică și coerentă a căii ferate în vederea readucerii infrastructurii feroviare românești la parametrii tehnici proiectați; impulsionarea investițiilor în material rulant de calitate, modern, care să vizeze înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane destinat transportului de pasageri pe calea ferată, astfel încât românii să se intoarcă în trenuri; stabilirea unei salarizări corecte care să asigure o ierarhie salarială bazată pe complexitatea și volumul muncii precum și importanța și competența în actul decizional și care să permită eliminarea deficitului uriaș de angajați. Deși bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2023 a fost aprobat, negocierile colective în vederea încheierii contractului colectiv de muncă sunt blocate de politicile economice și sociale adoptate de Guvern… Ca atare, Federația Națională Mișcare Comercial Vagoane va declanșa greva propriu-zisă  incepand cu data de 27 noiembrie 2023. Pe perioada grevei va fi asigurată o treime din activitatea normală  in conformitate cu prevederile legale, ce va fi stabilită de comun acord cu conducerea companiei”.

Nici sindicaliștii de la TAROM nu sunt liniștiți și anunță că vor declanșa greva chiar de Ziua națională: „În situaţia în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a ” ruşinii naţionale „, iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piaţă concurenţială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloţi, însoţitori de bord, mecanici de aviaţie, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol”, au transmis membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT).

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a reușit să amâne greva celor de la CFR și să tragă de timp, promițând că va încerca să scoată de sub incidența prevederilor „Legii Austerității” companiile de stat din subordinea sa: „Eu vă spun că miercuri, probabil că miercuri, va fi o şedinţă de Guvern în care, cum e şi normal, vom promova noi, ca minister, un memorandum legat nu doar de CFR, ci şi de metrou şi nu doar – mai sunt şi alte companii, dar despre astea aţi întrebat dumneavoastră – care să ajute la semnarea acelui Contract Colectiv de Muncă de care spun sindicatele şi care e absolut necesar, că nu e o chestiune care să fie inventată de sindicat. Eu sunt convins că pe parcursul zilei de astăzi (24 noiembrie, nota red.) o să vină şi un comunicat din partea sindicatelor, astfel încât, până miercuri, să existe buffer şi o anumită zonă de linişte, dacă pot să o numesc aşa, urmând ca miercuri Guvernul să decidă dacă aprobă sau nu. În mod sigur va aproba, dacă vom reuşi să parcurgem tot circuitul de semnături …  De exemplu, o să promovez un memorandum legat de TAROM, pentru că TAROM-ul este pe piaţă liberă. Aici nu poţi să ai îngrădiri de tipul companiilor sau instituţiilor de stat, şi e normal să fie exceptate toate acestea, dar vor fi exceptate – fie că vorbim de CFR, metrou sau TAROM, companii aflate pe pierdere – vor fi exceptate dacă până la sfârşitul anului 2024 se obligă să ia decizii de eficientizare în interiorul companiilor, eficientizare a activităţii lor, că vorbim de TAROM sau că vorbim de CFR. Doar în forma asta se vor aproba aceste memorandumuri”, a declarat ministrul Transporturilor.

Mai vine, sau nu, trenul? Această întrebare va sta pe buzele multor români în zilele ce vin!

Întrebat ce șanse sunt să fie evitată greva din transporturi, Grindeanu a răspuns ambiguu: „O să vă răspund în numele meu, să vă spun că aşa, ca ministru, fac tot ceea ce pot ca miercuri să intre acest Memorandum, să fie aprobat în Guvern. Nu pot să iau decizii în numele sindicatelor, dar în mod clar în momentul în care este aprobat un asemenea Memorandum nu mai există obiectul acestei greve şi, bineînţeles, că nimeni nu-şi doreşte. Eu cred că nici sindicatele nu-şi doresc să facă până la urmă grevă”.

Din răspunsul lui Grindeanu pare că șansele de a-i calma pe sindicaliști sunt minime, atâta timp cât chiar el solicită „eficientizare” la CFR și TAROM, până la sfârșitul acestui an. Adică imposibilul, ceva ce nu s-a făcut în zeci de ani. Ar vrea Grindeanu ca să vină Moșul și să-i rezolve problemele, eventual să pună renii pe șinele de tren.

Iată și care sunt așteptările sindicaliștilor: promovarea în ședința de Guvern din data de 28 noiembrie a unui Memorandum care să excepteze CCNCF CFR SA de la aplicarea prevederilor Legii 296/2023 (Legea austerității, promovată de premierul Marcel Ciolacu) care limitează salarizarea angajaților companiei; prezentarea și asumarea de către CNCF CFR SA până la data de 28 noiembrie 2023 a unei grile de salarizare care să reflecte un ecart în concordanță cu complexitatea și volumul muncii, respectiv importanța și competența în actul decizional; prezentarea de către CNCF CFR SA până la data de 29 noiembrie 2023 a Contractului Colectiv de Muncă 2023-2024 în vederea semnării, înregistrării la instituția abilitată și, pe cale de consecință, stingerea conflictului colectiv de muncă.

Potrivit ultimei prevederi a acordului semnat de sindicaliști cu conducerea CNCF CFR SA, declanșarea grevei se va amâna până la miercuri, 29 noiembrie 2023, ora 14.00.

Gusti Constantin
Gusti Constantinhttp://canal33.ro
A debutat in presa scrisa in ianuarie 1994, fiind angajat prin concurs la Jurnalul National. A fost colaborator la mai multe agentii de stiri, dar si la posturi de radio. Din 1996 a prins gustul pentru stirile de televiziune, lucrand in redactia PRO TV si, ulterior, in cea a TVR. Nu a renuntat insa niciodata la pasiunea pentru presa scrisa, fiind reporter la cotidiene precum Ziua, Gardianul, sau Puterea. In 2010 a conceput si condus saptamanalul Concret.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments