Ați întâlnit vreodată un material publicitar politic într-un ziar sau pe o pagină web, fără a fi conștient de faptul că un partid politic sau o entitate străină se afla în spatele acestuia? În epoca informațiilor, acesta este doar un exemplu cu care ne confruntăm tot mai mult. Începând cu 10 octombrie, se aplică noi norme la nivelul UE, care ne vor ajuta să navigăm și să înțelegem mai bine acest spațiu politic online și offline complex, cu un grad mai mare de transparență, este anunțul postat pe site-ul Comisiei Europene.

Noile norme pregătite la Bruxelles ne vor permite să recunoaștem mai ușor materialele publicitare politice, să înțelegem cine plătește pentru ele și să știm dacă și cum am ajuns să primim aceste materiale publicitare. Astfel, suntem mai în măsură să ne exercităm drepturile democratice în cunoștință de cauză. Noile norme vor asigura, de asemenea, că publicitatea politică respectă pe deplin dreptul nostru la viață privată și că libertatea noastră de opinie și de exprimare sunt protejate.
Conform informațiilor publicate pe site-ul Comisiei Europene, de acum înainte, în UE:
*Materialele publicitare politice plătite și/sau care vizează un anumit public-țintă trebuie să fie etichetate ca atare și să furnizeze câteva informații esențiale: cine este sponsorul lor, alegerile sau referendumul de care sunt legate, ce sume s-au plătit și dacă s-au utilizat tehnici de vizare a unui public-țintă etc.;
*Direcționarea materialelor publicitare politice online va respecta condiții mai stricte. Datele colectate de la o persoană pot fi utilizate numai după ce aceasta și-a dat consimțământul explicit și individual pentru utilizarea lor în scopuri de publicitate politică. Categoriile speciale de date cu caracter personal, cum ar fi datele care dezvăluie opiniile politice și originea rasială sau etnică, nu pot fi utilizate pentru crearea de profiluri.
*Pentru a preveni ingerințele străine, anunțurile publicitare plătite de sponsori din țări terțe nu vor fi posibile în cele trei luni care precedă alegerile sau referendumul dintr-o țară a UE.
Important: noile norme nu se aplică opiniilor exprimate cu titlu personal și nici conținutului editorial. Noile norme nu reglementează conținutul anunțurilor publicitare politice.
Aceste norme privind publicitatea politică completează alte inițiative lansate de UE pentru a ne proteja democrația și pentru a promova alegerile libere și corecte, se spune pe site-ul Comisiei Europene.
Privind în perspectivă, până la sfârșitul anului 2025, Comisia va adopta Scutul european pentru democrație, un cadru strategic având ca scop protejarea, consolidarea și promovarea democrației în UE.





