La mijlocul lunii iunie a fost adoptată o lege, nr. 168/2023, prin care toți șoferii sunt obligați să folosească faza scurtă pe tot timpul deplasării pe drumurile publice. Ce s-a ales de această nouă prevedere și câți conducători auto o mai respectă, se poate vedea cu ochiul liber, mergând pe stradă.
Folosirea luminilor de întâlnire, sau a fazei scurte, cum se mai spune între șoferi a devenit obligatorie pe toate drumurile publice începând cu data de 16 iunie anul curent.
Înainte de adoptarea acestei legi, șoferii erau obligați să meargă cu faza scurtă doar pe autostrăzi, drumurile expres, sau cele europene, așa cum stabilea Codul rutier până la acea dată și doar motocicliștii aveau această obligație, de a merge cu luminile de întâlnire aprinse, indiferent pe ce categorie de drum se deplasează.
După șocul inițial, când toți conducătorii de autovehicule mergeau cu toate becurile aprinse, de frica amenzilor, șoferii au cam renunțat la această măsură obligatorie, considerând prevederea absurdă. Mulți spun că este irațional să te deplasezi prin oraș ziua în amiaza mare cu faza scurtă, atunci când este vizibilitate perfectă.
Chiar și polițiștii au cam renunțat să îi sancționeze pe cei care merg fără a porni luminile de întâlnire. Contactat telefonic, Claudiu Costea, purtător de cuvânt la Brigada Rutieră a Capitalei, ne-a spus că măsura sancționării șoferilor aparține agentului constatator.
Nici nu prea ar avea cum să îi sancționeze pe toți cei care ignoră legea, pentru simplul motiv că sunt prea mulți, s-ar bloca circulația dacă într-o intersecție ar fi opriți toți contravenienții. Potrivit Codului Rutier, amenda începe de la 290 de lei și poate ajunge până la 435 de lei.
Sunt,însă și șoferi care nu au această grijă, a aprinderii luminilor de câte ori pleacă la drum. Este vorba despre cei care posedă autoturisme fabricate după anul 2011 și care sunt prevăzute cu lumini de zi (Daytime Running Light, sau DRL) ce se aprind automat,la pornirea motorului. Mașinile mai vechi,majoritare pe șoselele din România folosesc însă becuri clasice, care au o durată de viață destul de scurtă, iar șoferii încearcă să le folosească pe timp de zi cât mai puțin și doar pe șoselele din extraurban.