7.9 C
București
sâmbătă, 25 ianuarie, 2025
spot_img
StiriInternMinisterul Finanțelor a lansat un fel de big-brother al transportului rutier de...

Ministerul Finanțelor a lansat un fel de big-brother al transportului rutier de mărfuri pe teritoriul României

- Advertisement -

Transportul rutier de mărfuri a devenit noua țintă a celor de la ANAF. Prin lansarea unui așa-zis ghid e-Transport ministerul Finanțelor anunță că va putea monitoriza în timp real mișcările de mărfuri pe drumurile naționale, identificând potențialele cazuri de nereguli sau de fraudă fiscală.

Întrebare de la transportatorii rutieri pentru ministrul Boloș: Site-ul ANAF se mai blochează? Și dacă da, cine plătește amenzile?

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș se laudă pe facebook cu noua găselniță a celor de la ANAF: un soft prin care orice transport de mărfuri va putea fi urmărit în timp real. Sub pretextul digitalizării instituției de control fiscal a statului, companiile de transport rutier, dar și producătorii ori comercianții vor putea fi monitorizați sub toate aspectele: cantitatea mărfurilor expediate, tipul acestora, beneficiarul (destinația).

„Am lansat ghidul e-Transport, pentru contribuabilii care realizează transporturi naționale cu risc fiscal ridicat și transporturi internaționale. Îl găsiți și în comentarii.

Este un sistem creat special pentru lupta împotriva diverselor forme de fraudă și evaziune fiscală care pot apărea în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri.

Așa putem monitoriza în timp real mișcările de mărfuri pe drumurile naționale”, ne informează Boloș, prin intermediul paginii sale de socializare.

Ministrul Finanțelor și de ce era nevoie de un astfel de sistem.

„Să presupunem că o companie X, care operează în domeniul comerțului cu materiale de construcții, plasează o comandă pentru un transport de materiale de la un furnizor la sediul său central. În mod normal, compania ar trebui să declare corect cantitatea și natura mărfurilor transportate, precum și ruta și scopul final al livrării.

Însă, în tentativa de a evita plata unor taxe sau impozite sau de a eluda alte reguli fiscale, unii apelează la următoarele tertipuri: furnizează informații inexacte despre marfa transportată sau despre ruta de livrare pentru a evita anumite taxe; în loc să urmeze ruta declarată, șoferul alege să ia rute alternative sau să facă opriri neplanificate pentru a efectua livrări sau transferuri neoficiale; încarcă în mod neautorizat alte mărfuri sau bunuri în camion, fără a le declara oficial sau a plăti taxele corespunzătoare pentru acestea;

Așadar, sistemul RO e-Transport este o componentă vitală din ecosistemul de modernizare și eficientizare a administrației fiscale pe care îl implementăm anul acesta”, este explicația lui Marcel Boloș pentru noul sistem de supraveghere al ANAF .

Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, sistemul RO e-Transport va prelua date din sistemele proprii de poziționare în situația în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme sau de la dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care va fi instalat software-ul pus la dispoziție, în mod gratuit, de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor.

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului, explică reprezentanții ministerului Finanțelor.

La nivel național, obligațiile declarării datelor cu privire la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revin furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne dar și operatorului economic care transportă, încarcă și descarcă pe teritoriul României bunuri cu risc fiscal ridicat.

După cum se precizează într-un comunicat al celor de la ministerul Finanțelor, „Obligațiile declarării datelor cu privire la transportul internațional al bunurilor revin: destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz; beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri; furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri; depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.

Transportatorii sunt obligați să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport, să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit și să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT3 primit, care este generat de Sistemul RO e-Transport, prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri”, sunt precizările făcute de subalternii lui Boloș.

Transportatorii reclamă însă faptul că sistemele ANAF se blochează foarte des și că în astfel de cazuri ar putea fi sancționați în mod nejustificat.

- Advertisement -
Gusti Constantin
Gusti Constantinhttp://canal33.ro
A debutat in presa scrisa in ianuarie 1994, fiind angajat prin concurs la Jurnalul National. A fost colaborator la mai multe agentii de stiri, dar si la posturi de radio. Din 1996 a prins gustul pentru stirile de televiziune, lucrand in redactia PRO TV si, ulterior, in cea a TVR. Nu a renuntat insa niciodata la pasiunea pentru presa scrisa, fiind reporter la cotidiene precum Ziua, Gardianul, sau Puterea. In 2010 a conceput si condus saptamanalul Concret.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

- Advertisment -

Recent Comments

LIVE