Cu numai o lună înainte ca Departamentul de Situații de Urgență (DSU), unde tronează tot de atâta timp Raed Arafat, să împlinească 10 anișori, ministrul Sănătății anulează un ordin prin care, practic, lasă departamentul fără obiectul muncii.
Meciul dintre ministrul Sănătății, Alexandru Rafila și șeful DSU, Raed Arafat, pe tema coordonării UPU, pare că a ajuns la final. Mai întâi a mutat Arafat, care a încercat printr-o scamatorie, un proiect de Hotărâre de Guvern referitor la strategia DSU în situații de urgență pentru 2024-2030, să scoată Ministerul Sănătății din procesul de avizare.
”Dânșii spun că unitățile de primiri urgențe și serviciile de ambulanță, care sunt parte a spitalelor, integrate în sistem și finanțate integral de Ministerul Sănătății, ar trebui preluate integral de către un departament din alt minister”, a declarat ministrul Alexandru Rafila la Antena 3.
”Nu m-a consultat în nici un fel, nici pe mine, nici pe colegii mei. Nu vom aviza proiectul Departamentului pentru Situații de Urgență decât dacă se ține cont de observațiile noastre”, a mai spus acesta.
Ieri, însă, acesta a mutat decisiv și printr-un ordin de ministru a abrogat o decizie mai veche, tot un ordin de ministru, prin care fusese înființată Comisia de specialitate medicină de urgență și dezastre, înființată la inițiativa lui Arafat, ceea ce practic a lăsat fără obiectul muncii Comisia Interministerială pentru Suport Tehnic (CIMST), instrumentul prin care Raed Arafat controla Unitățile de Primiri Urgențe. De menționat și faptul că CIMST nu se mai întrunise din 12 aprilie 2022!
Mai pe înțelesul tuturor, Alexandru Rafila a descoperit, abia ieri, că sintagma “medicină de dezastre” nu se regăsește în nici un nomenclator. Așa încât a decis să desființeze comisia de medicină de urgență și dezastre, dar a dispus, prin același ordin, înființarea unei comisii de medicină de urgență. Cu alte cuvinte, a trecut UPU din coordonarea lui Arafat, via DSU, la Ministerul Sănătății.
Lupta pentru coordonarea UPU, dintra Alexandru Rafila și Raed Arafat datează de cel puțin doi ani. Cei doi s-au contrat, prin declarații de presă, ori de câte ori au avut ocazia.
„Nu e vorba să cedăm domnului Arafat. Nu este el proprietarul medicinei de urgență din România așa cum nici eu nu sunt proprietarul sistemului de sănătate. Discutăm despre niște atribuții care sunt definite în diverse acte normative, inclusiv în Codul Administrativ care reglementează domeniile prin care acționează fiecare minister. Eu cred că trebuie să citim numele ministerelor: Ministerul Sănătății – care se ocupă de sănătate și Ministerul Afacerilor Interne care se ocupă de alte lucruri”, declara Alexandru Rafila în data de 29 aprilie 2022.
Raed Arafat a ajuns factorul decizional pentru tot ceea ce înseamnă situații de urgență, după ce la sfârșitul lunii ianuarie 2014 a apărut o Ordonanță de Urgență, cu dedicație, ce pare concepută chiar de actualul șef al DSU. Iată ce se decidea, printre altele, în OUG 1/2014, la Art.1:
(1) În cadrul Ministerului Afacerilor Interne se înfiinţează Departamentul pentru situaţii de urgenţă, denumit în continuare Departamentul, structură operaţională fără personalitate juridică, cu atribuţii de coordonare, cu caracter permanent, la nivel naţional, a activităţilor de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, asigurarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate, inclusiv primul ajutor calificat şi asistenţa medicală de urgenţă în cadrul unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, denumite în continuare UPU/CPU, până la internarea în spital.
(2) Departamentul este condus de un secretar de stat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, numit prin decizie a prim-ministrului.
(3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1), secretarul de stat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, coordonează:
a) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă;
b) Inspectoratul General de Aviaţie, numai pentru operaţiuni de gestionare a situaţiilor de urgenţă.
(4) Departamentul coordonează operaţional serviciile de ambulanţă judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, UPU/CPU, precum şi serviciile publice Salvamont.
(5) Pentru exercitarea atribuţiilor, Departamentul foloseşte personal specializat, încadrat în condiţiile legii, inclusiv prin detaşare din cadrul Ministerului Sănătăţii, precum şi din alte instituţii publice, după caz. În acest sens, în cadrul Ministerului Afacerilor Interne se înfiinţează o structură specializată pentru monitorizarea, controlul operaţional şi inspecţia activităţii serviciilor de ambulanţă şi UPU/CPU.
(6) Departamentul monitorizează activitatea operativă a structurilor pe care le are în coordonare.
(7) Controlul operaţional şi inspecţia activităţii serviciilor de ambulanţă şi UPU/CPU se exercită de Ministerul Sănătăţii şi Departament, în condiţiile stabilite prin ordin comun al miniştrilor sănătăţii şi al afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, care va cuprinde şi modalităţile şi procedurile de monitorizare a serviciilor de ambulanţă şi UPU/CPU.
(8) Condiţiile tehnice şi organizatorice privind coordonarea operaţională a serviciilor publice Salvamont se stabilesc prin protocoale încheiate între inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă şi autorităţile administraţiei publice locale care au constituite astfel de servicii, avizate de către Departament.
(9) În situaţii de urgenţă, prefectul este coordonat operaţional de secretarul de stat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă.
Așteptăm cu mare interes mutarea de răspuns a lui Raed Arafat, care, cu siguranță, nu va renunța așa ușor la jucăria favorită.