Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a prezentat astăzi, 4 iunie, „Manifestul industriei transporturilor rutiere pentru alegerile europarlamentare din 09 iunie 2024”, care reprezintă de fapt așteptările transportatorilor de la următoarea generație de europarlamentari.

UNTRR consideră acest document drept unul „strategic”, care indică prioritățile esențiale ale sectorului transporturilor rutiere din România pentru mandatul Parlamentului European 2024-2029, „în scopul dezvoltării serviciilor de transport rutier comercial care deservesc comunitățile și afacerile naționale și europene”.
“Transportul rutier reprezintă un pilon de succes al economiei românești, aflat într-o continuă dezvoltare și confruntându-se constant cu noi provocări. În calitate de voce a industriei de transport rutier comercial din România, UNTRR transmite tuturor candidaților partidelor politice din România la alegerile europarlamentare Manifestul industriei transporturilor rutiere. Acest document esențial prezintă principalele provocări cu care se confruntă sectorul și măsurile necesare la nivel național și european pentru a asigura conectarea societății românești cu servicii de mobilitate și logistică sigure, eficiente și ecologice”, spune secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
Apelul UNTRR către viitorii eurodeputați români vizează acțiuni la nivel european în trei domenii importante pentru industria transporturilor rutiere din România: economic, social și mediu.
Astfel, în ceea ce privește domeniul economic principala așteptare se referă la aderarea României pe cale terestră în spațiul Schengen.
„Amânarea aderării României la spațiul Schengen a cauzat pierderi de 19,1 miliarde euro între 2012-2023, din cauza timpilor mari de așteptare la frontiere. În 2023 pierderile s-au ridicat la 2,55 miliarde euro, iar în 2022 au fost de 2,41 miliarde de euro. Totodată, transportatorii rutieri români sunt afectați de prevederile Pachetului Mobilitate 1, care au fost contestate de UNTRR și Guvernul României și al altor state membre afectate la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, fiind așteptată anul acesta decizia referitoare la anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni”, susțin cei de la UNTRR.
Aceștia ar dori și ca procedurile pentru angajarea șoferilor extracomunitari să fie simplificate, iar tinerii care au împlinit 18 ani să poată fi angajați ca șoferi profesioniști.
Alte solicitări ale transportatorilor se referă la restricțiile impuse de reglementările privind protejarea mediului înconjurător.
„Având în vedere vechimea considerabilă de peste 15 ani a parcului domestic, UNTRR susține ferm o abordare pragmatică a decarbonizării flotelor transportatorilor rutieri români prin utilizarea tehnologiilor existente și focusarea pe scopul reducerii emisiilor de CO2, fără a impune tehnologii specifice. Considerăm că motoarele cu combustie internă trebuie să continue să fie operate pentru menținerea competitivității României și a Uniunii Europene la nivel global, existând atât motoare cu combustie internă cu hidrogen, cât și cu carburant sintetic (motorină sintetică, benzină sintetică, bio-diesel, bio-gaz, etc)”, sunt acțiunile pe care transportatorii și-ar dori ca viitorii europarlamentari să le susțină la Bruxelles.
Conform datelor furnizate de UNTRR, România se află pe locul 3 în UE la transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade și cabotaj, sectorul transporturilor rutiere fiind principalul exportator de servicii al României, cu 7,81 miliarde de euro în 2023, depășind exportul de servicii IT și având un sold pozitiv de 6,226 miliarde euro.