Într-un comunicat de presă, transmis joi, 28 decembrie, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) atrage atenția asupra faptului că prelungirea plafonării tarifelor RCA alungă atât actualii investitori din piața de asigurări, cât și pe cei interesați să intre în piața din România. Aceștia vin și cu o serie de propuneri, care ar schimba radical modul de calcul pentru stabilirea tarifelor la polițele RCA.

„Continuarea prelungirii plafonării tarifelor RCA reprezintă o mare greșeală… O măsură pe care o vedem deosebit de periculoasă, mai ales că această plafonare nu a fost făcută la tarifele de referință afișate de ASF. Această măsură va da ocazia unor jucători din piața de asigurări de a justifica un viitor faliment, care, din păcate, ca și precedentele va fi plătit tot de către asigurați”, susțin reprezentanții transportatorilor.
Aceștia consideră că problema majoră a pieței RCA din România o reprezintă numărul redus de asigurători și concurența insuficientă între puținii actori care au rămas pe piață. „Reducerea numărului asigurătorilor RCA (cel mai mic din ultimii 15 ani) a diminuat dispersia riscurilor preluate de aceștia, cu impact semnificativ asupra tarifelor RCA”, spun transportatorii.
În plus, sistemul actual ar discrimina șoferii care achită anual polițe RCA fără a produce nici un accident, dar care suportă în mod constant creșteri semnificative ale polițelor de asigurare auto, fiind practic sancționați și obligați să plătească mai mult, fără a avea însă nicio vină în producerea de accidente sau de daune, susțin cei de la COTAR.

Aceștia vin și cu o serie de propuneri, care ar duce la stabilizarea pieței asigurărilor auto și o mai corectă calculare a tarifelor:
„ – Introducerea unui sistem echitabil de stabilire a prețurilor polițelor RCA, care să reflecte cât mai bine responsabilitatea și disciplina în trafic a fiecărui șofer; în acest sens, este imperativ să se ia în considerare istoricul rutier al șoferului (nu al proprietarului auto) și susținem propunerea de a aplica o reducere proporțională a claselor de malus la achiziționarea următoarei polițe RCA, în funcție de daunele produse și, după caz, de locul producerii acestora (în țară sau în afara țării);
– Reformarea sistemului bonus-malus în asigurările de răspundere civilă auto; astfel, conducătorii auto vinovați de producerea accidentelor grave, care au dus la decesul unei persoane, sau la invaliditatea permanentă a unei persoane, ar trebui penalizați și introduși într-ul mallus maxim, multiplicat pe un număr mare de ani; măsuri similare de penalizare ar putea fi aplicate și celor care produc vătămări ușoare sau medii, în funcție de gravitatea faptelor;
– Implementarea unor reguli care să oblige conducătorul auto care provoacă daune în mod repetat să plătească o parte din polița RCA, indiferent de persoana juridică sau fizică ce are în proprietate vehiculul respectiv; asocierea daunei conducătorului auto care a produs-o este logică, iar obligarea vinovatului să suporte parte din costul de achiziționare a următoarei polițe va descuraja comportamentul nedisciplinat al șoferilor în trafic”.
Mai mult, transportatorii spun că o continuare a plafonării tarifelor RCA, dar la tarifele de referință, ar fi justificată într-o singură situație și anume dacă statul român s-ar afla în etapa finală de autorizare a proiectului CEC Asigurări: „Ținând cont de faptul că proiectul înființării unei companii de asigurări cu acționariat al statului nu a fost dorit de către Guvernul României, continuarea plafonării prețului RCA nu are niciun temei logico-economic”.
În consecință, membrii COTARcer Guvernului României și ASF să respingă orice propunere de prelungire a plafonării tarifelor RCA, dacă aceasta nu se face la tariful de referință afișat chiar de cei de la ASF.