7.9 C
București
sâmbătă, 2 martie, 2024
Google search engine
DiverseZiua internațională a nonviolenței în școli, 30 ianurie, ar trebui să fie...

Ziua internațională a nonviolenței în școli, 30 ianurie, ar trebui să fie lecția de fiecare zi

Ziua internaţională a nonviolenţei în Şcoli este marcată, anual, la data de 30 ianuarie. Motto-ul acestei zile: „Combatem violenţa prin cuvinte magice, dragoste universală, nonviolență și pace”.

Ziua internațională a nonviolenței în școli, fondată în 1964, cunoscută şi ca Ziua Internaţională a Nonviolenţei şi Păcii, este o iniţiativă mondială, neguvernamentală, independentă, liberă şi voluntară a educaţiei pentru nonviolenţă şi pace care se desfăşoară în şcoli din întreaga lume, prin centre de educaţie, la care sunt invitaţi să participe profesori şi elevi de toate nivelurile din toate ţările.

Ziua Internaţională pentru nonviolenţă în şcoli a avut ca zi de plecare 30 ianuarie, aceasta fiind ziua celebrării morţii lui Mahatma Gandhi, supranumit părintele independenţei Indiei şi iniţiatorul mişcărilor de revoltă neviolente, cel care spunea: „nonviolenţa este arma celor puternici.”

Conform UNICEF, violenţa în școală este orice formă de manifestare a unor comportamente precum: exprimare inadecvată sau jignitoare; bruscare, împingere, lovire, rănire; comportamente care intră sub incidența legii (viol, consum/comercializare de droguri, vandalism, furt); ofensa adusă statutului/autorității cadrului didactic; comportamentul școlar neadecvat (întârzierea la ore, părăsirea clasei în timpul orei, fumatul în școală și orice alt comportament care contravine regulamentului școlar în vigoare).

Scopul acestei zile este promovarea ideii de educare a copiilor în armonie, solidaritate şi respect pentru drepturile celuilalt, mesajul principal al acestei zile fiind „dragoste universală, nonviolenţă şi pace. Dragostea universală este mai bună decât egoismul, nonviolenţa este mai bună decât violenţa şi pacea este mai bună decât războiul”.

Violența în școală, forma de manifestare a unor comportamente agresive

Violența școlară afectează viețile copiilor, victime, agresori sau martori ai acesteia, ceea ce duce la reducerea dramatică a șanselor pentru formarea și dezvoltarea armonioasă a personalității, precum și a celor pentru o tranziție sănătoasă către perioada adultă.

Violența școlară poate lua multe forme, inclusiv bullying, hărțuire, agresiune fizică sau verbală, și poate avea consecințe devastatoare asupra procesului educațional, ratei de abandon școlar, sănătății fizice și psihice ale elevilor.

Fenomenul violenței școlare trebuie analizat în contextual apariției lui. Pentru a putea gândi strategii, proiecte de prevenire a violenței școlare trebuie luați în considerare toți factorii (sociali, familiali, școlari, de personalitate) ce pot determina comportamentul violent al elevilor. Școala însăși poate reprezenta o sursă a unor forme de violență și acest lucru trebuie avut în vedere în conceperea diferitelor programe de prevenire și stăpânire a violenței.

Educația precară naște bullyng

Educația trebuie să fie prioritatea zero, centrul atenției unei societăți, căci semințele științei, ale moralității și religiozității devin un bun al fiecărui om numai prin educație (Johann Amos Comenius).

Așa cum spunea Platon, educația este arta de a forma bunele deprinderi sau de a dezvolta aptitudinile native pentru virtute ale acelora care dispun de ele; ea conduce la dezvoltarea unor noi modalități de solidaritate și de a trăi împreună, sporește demnitatea umană și pacea trainică, ne oferă identitate, ne particularizează și contribuie la formarea de valori autentice, sigure.

Cu siguranță, nonviolența este un concept important și necesar în viața de zi cu zi, mai ales în ceea ce privește educația copiilor.

Deși exemple de bune practici există, în primul rând, este important să înțelegem ce înseamnă nonviolența.

Nonviolența este o abordare pașnică și constructivă a conflictelor, care implică evitarea violenței fizice și verbale. Aceasta poate fi aplicată în multe situații, la școală, în societate, dar cu precădere acasă.

Când vorbim despre cei 7 ani de acasă ne gândim la modelul dat de părinţi (imitație și învățare). Educaţia pe care copilul o primeşte de la părinţi, în primii 7 ani de viaţă, îşi pune amprenta pentru întreaga viaţă.

Lipsa de afecțiune duce la violență și agresivitate

Meseria de părinte  este cea mai grea meserie din lume dar în același timp cea mai frumoasă și aducătoare de bucurie și satisfacții.

Împovărați de grijile cotidiene, părinții acordă, din păcate, din ce în ce mai puțin timp educației copiilor, comunicării cu ei, petrecerii unui timp de calitate în compania lor. Însă, unii părinți nu pierd prilejul de a le face câte ,,o lecție” de morală copiilor atunci când greșesc sau când primesc note mici la școală. Alți părinți, dimpotrivă, apelează la o protecție exagerată a copilului, ceea ce conduce la incapacitatea acestuia de a se adapta la cerințele societății.      

Cei 7 ani de acasă reprezintă primii pași spre viață

Familia poartă, deci, cea mai mare responsabilitate pentru cum aleg să își educe copiii, dar multe dintre lucruri  îi scapă de sub control, deoarece acestea se învaţă din situaţiile concrete de viată.

Acasă, nonviolența poate fi promovată prin crearea unui mediu sigur și primitor pentru toți membrii familiei. Acest lucru poate fi realizat prin comunicare deschisă și sinceră, respect reciproc și încurajarea unor comportamente pozitive.

De exemplu, părinții pot încuraja copiii să își exprime sentimentele și să își rezolve conflictele prin discuții pașnice și constructive. De asemenea, părinții pot oferi exemple pozitive prin comportamentul lor și prin promovarea valorilor precum toleranța și respectul.

Niciodată un copil nu trebuie să se simtă marginalizat

La școală, nonviolența poate fi promovată prin crearea unui mediu sigur și primitor pentru toți elevii. Acest lucru poate fi realizat prin implementarea unor politici și practici care să descurajeze violența și să promoveze comportamentele pozitive.

De exemplu, școlile pot implementa programe de prevenire a violenței și de gestionare a conflictelor, care să îi învețe pe elevi să își exprime sentimentele și să își rezolve conflictele prin discuții pașnice și constructive. De asemenea, școlile pot oferi exemple pozitive prin comportamentul cadrelor didactice și prin promovarea valorilor precum toleranța și respectul.

Mahatma Gandhi: „Nonviolenţa este arma celor puternici.”

În concluzie, nonviolența este un concept important și necesar în viața de zi cu zi, mai ales în ceea ce privește educația copiilor. Atât acasă, cât și la școală, este important să promovăm un mediu sigur și primitor pentru toți membrii comunității și să descurajăm violența și comportamentele negative. Prin implementarea unor politici și practici care să promoveze nonviolența, putem crea un mediu mai bun pentru toți.

Agresivitatea și bullyngul iau forme alarmante

Chiar dacă Ziua Internaţională pentru Nonviolenţă în Şcoală este sărbătorită pe 30 ianuarie, mesajul ei trebuie să dureze şi să se manifeste în fiecare zi. Toate formele agresiunii întâlnite în şcoli – de la îmbrânceli şi jigniri, până la injurii, vulgarităţi, intimidări fizice şi verbale – trebuie să dispară iar relaţiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate pe o bază de armonie şi toleranţă, în care puterea de convingere a cuvântului şi nu a violenţei trebuie să primeze.

Veronica Diac
Veronica Diachttp://canal33.ro
A preferat întotdeauna să facă munca „nevăzută” a unei redacții jurnalistice, cea de documentare, extrem de prețuită și de căutată atunci „când îți arde buza”, dar care îl lasă mereu în umbră pe autorul ei. E specializată în relația presei cu instituțiile bancare, de asigurări sociale și de sănătate, dar și pe spinoasa problemă a pensionării. Pasiunea ei cea mare e însă să scrie povesti urbane despre locuri și personaje care au făcut cândva „istorie”!
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments