Situația economică a companiilor cu capital german din România s-a deteriorat în această toamnă, iar cele mai multe dintre acestea sunt pesimiste și în ce privește viitorul, potrivit rezultatelor unui sondaj realizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) în octombrie 2023.
Principalele motive sunt legate de incertitudinea cauzată de riscurile geopolitice și scăderea cererii pe fondul ratelor ridicate ale inflației și al nivelului dobânzilor, dar și lipsa de personal calificat și evoluția costurilor cu forța de muncă.
Sondajul, realizat în perioada 25 septembrie – 20 octombrie 2023, evaluează atât situația economică, cât și situația afacerilor companiilor și oferă o imagine de ansamblu a celor mai importanți factori de risc economic din perspectiva companiilor.
Doar 17,1% dintre companiile intervievate se așteaptă ca situația economică a României să se îmbunătățească în următoarele 12 luni, față de 22% în primăvară, în timp ce 38% dintre acestea consideră că aceasta va rămâne neschimbată.
Majoritatea, 44,7%, consideră că situația economică se va deteriora, un prag mult peste rezultatele din primăvara anului 2023: 26%.
În ce privește evoluția activității propriei companii, majoritatea, 46,1%, consideră că aceasta va rămâne neschimbată, în timp ce 17,7% se așteaptă ca activitatea lor să se deterioreze în următoarele luni (și aici se înregistrează o creștere față de sondajul din primăvara lui 2023: 15,9%).
Numărul celor care se așteaptă ca situația propriilor afaceri să se îmbunătățească a scăzut: doar 34,2% dintre companii rămân optimiste.
Toate acestea au dus la o reducere a planurilor de investiții, iar intenția de a face noi angajări a scăzut.
Peste 30% dintre respondenți declară că vor reduce investițiile, astfel că volumul investițiilor rămâne neschimbat pentru 38,2%, în timp ce 6,6% dintre companiile chestionate nu planifică nicio investiție pentru următoarele 12 luni.
Doar un sfert dintre respondenți intenționează în continuare să crească investițiile pe plan local (în urmă cu șase luni procentul acestora era de 39,7%). Cei mai mulți , 47,7%, dintre cei care se gândesc să realizeze investiții plănuiesc să investească în producție și fabricare, precum și în vânzări și marketing.
În plus, numărul de angajați rămâne constant în majoritatea companiilor (toamna lui 2023: 57,3%, față de 42,4%, cât s-a înregistrat în primăvara lui 2023), dar a scăzut semnificativ numărul companiilor care sunt dispuse să facă noi angajări, de la 41,7% în primăvara acestui an, la 26,7% în această toamnă.