Disputa dintre litoralul românesc și cel bulgăresc în sezonul estival recent încheiat e departe de a fi fost decisă. În ciuda optimismului touroperatorilor români, sezonul estival 2024 nu a adus infuzia de turiști autohtoni mult așteptată, în timp ce peste 1,5 milioane de conaționali au preferat și anul acesta să-și petreacă concediul din vacanța cea mare tot pe litoralul bulgăresc.
O primă explicație vine chiar din interiorul sistemului!
Lucian Bădârcea, patronul IRI Travel, agenție care duce anual în Bulgaria cel puțin 125.000 de români, crede că diferența o face numărul foarte mare de hoteluri din țara vecină care oferă servicii all-inclusive.
„În România acest sistem, all-inclusive, e folosit de 50 de hoteluri. În Bulgaria, numărul hotelurilor care-l practică e de peste 300, adică sunt de șase ori mai multe. Ai noștri caută foarte mult acest aspect, în raport cu turiști din alte țări europene, precum Polonia, Ungaria sau cei din țările nordice care preferă să se plimbe mai mult, să vadă peisaje și să cunoască cultura locului”, a declarat sâmbătă, 21 septembrie, Lucian Bădârcea pentru canal33.ro.
Pe de altă parte, același Lucian Bădârcea subliniază faptul că în urmă cu 10 – 12 ani, același sistem, all-inclusive, nu avea prea mulți adepți pe plan local, fiind aproape inexistent, ceea ce vorbește în prezent despre o schimbare de mentalitate care e foarte posibil să cucerească noi hoteluri de la malul Mării Negre a litoralului românesc în următorii doi, trei ani.
Este foarte posibil ca „gustul” turistului nostru să se fi schimbat după ce a văzut în ultimii ani sistemul similar practicat în Grecia, Turcia, dar mai ales Bulgaria, țara vecină rămânând una dintre destinațiile estivale preferate.
Lucian Bădârcea a încercat și o comparație între două stațiuni foarte cunoscute de la Marea Neagră, Nisipurile de Aur, din Bulgaria, și Mamaia, din România.
„Gradul de ocupare a hotelurilor din < Nisipurile de Aur > în plin sezon estival, adică în lunile iulie şi august, a fost situat în acest an între 90% şi 100%. În această staţiune avem unul dintre cele mai vândute hoteluri de patru stele de pe litoralul bulgăresc pentru turiştii români. Este vorba despre < Prestige Deluxe Hotel Aquapark Club >, care a înregistrat creşteri spectaculoase în sezonul estival ce tocmai s-e încheiat, 90% dintre rezervări fiind făcute de familii cu copii din ţara noastră”, a adăugat Lucian Bădârcea, CEO al touroperatorului IRI Travel.
El e de părere că tendința nu se va schimba nici în următorii doi sau trei ani, în ciuda provocărilor economice despre care se vorbește tot mai insistent în ultima vreme.