Sute de taximetrişti veniţi din mai multe judeţe ale ţării au protestat astăzi în centrul Capitalei, nemulțumiți de concurenţa pe care le-o fac firmele de transport alternativ, precum Uber sau Bolt, concurență pe care o consideră neloaială. Reprezentanții firmelor de taxi au fost primiți la Guvern, unde au solicitat ca și firmele de ride-sharing să funcționeze după aceleași legi ca și taximetrele.
Principalele revendicări ale taximetriștilor se referă la limitarea numărului de licențe pentru mașinile care practică transportul alternativ, dar și impozitarea acestora pe teritoriul României.
„Spre deosebire de protestele anterioare care au fost organizate în Capitală, noi am venit cu soluții de a aduce bani la Guvern. Nu cerem pomană. Cerem eliminarea discrepanțelor grave care se produc între cele două tipuri de servicii aproape similare. (…) Se va interzice emiterea copiilor conforme cu contracte de închiriere. Fiscalizarea acestor platforme se va face conform articolului 6 din OUG 49, prin entități înregistrate la ONRC. Și ajustarea fiscală de 200 de milioane de euro anual să fie stopată”, a declarat Ioan Pugna, reprezentant al Asociației Taximetriștilor din Cluj.
O altă nemulțumire a taximetriștilor se referă la tarifele diferenţiate în funcţie de vreme şi de aglomeraţie practicate de firmele Bolt și Uber. Aceștia consideră că ar fi normal ca și șoferii de la firmele de ride-sharing să aibă tarife fixe, indiferent de distanță, condiții meteo sau durata călătoriei.
Taximetriștii mai cer și ca vechimea mașinilor care pot activa în transportul de persoane să nu fie mai vechi de zece ani, așa cum este prevăzut în lege pentru taximetre, iar numărul de autorizații să fie limitat la două mașini la o mie de locuitori. În plus, reprezentanții taximetriștilor au solicitat și ca mașinile de transport alternativ să aibă pe uși ecusoane cu numărul de înmatriculare și al copiei conforme (actul care le permite să funcționeze pentru transport de persoane, emis de ARR).
Reprezentanţii protestatarilor au ieșit fericiţi din Palatul Victoria și s-au declarat mulțumiți cu ceea ce au obţinut în urma discuţiilor pe care le-au avut la Guvern. Liderul taximetriștilor din Cluj, Ioan Pugna a estimat în urma convorbirilor, că în două luni vor apărea și rezultatele concrete.
Dacă solicitările taximetriștilor vor fi satisfăcute, schimbarea normelor după care funcționează în prezent activitatea firmelor de ride-sharing ar însemna și dispariția acestora. Simpla plată a TVA în România, în loc de TVA 5% intracomunitar, cum se practică în prezent, ar face activitatea nerentabilă, sau ar duce la o creștere a tarifelor atât de mare încât Bolt și Uber ar rămâne fără clienți.
Trebuie menționat și că cele două aplicații de transport alternativ practică un comision de 25% din încasările șoferilor parteneri.