Primele zile mai reci ale începutului de noiembrie au reamintit tuturor șoferilor din România că a venit vremea să-și pregătească mașina pentru sezonul rece.
Montarea anvelopelor de iarnă, verificarea bateriei, a antigelului și a nivelului de ulei, dar și a ștergătoarelor și înlocuirea lichidului de parbriz sunt doar câteva măsuri pe care orice șofer trebuie să înceapă să le aplice.
Canal33.ro a discutat cu fostul campion national de raliuri, Titi Aur, despre perioada cea mai potrivită pentru a face toate aceste schimbări. Cel care a ales să-și deschidă cea mai cunoscută academie de conducere preventivă în România și care e de ceva vreme „ambasadorul” cursurilor auto total diferit de cele existente ne-a oferit în exclusivitate câteva sfaturi menite să fie puse în aplicare pe toată durata sezonului rece.

„Legea nu conține o dată specifică când trebuie făcută schimbarea anvelopelor de iarnă sau a lichidului de parbriz. Însă, ea spune clar că atunci când pe șosea apare poleiul, gheața sau zăpada, mașina ta trebuie să fie încălțată deja cu noile cauciucuri. În nordul țării și în zonele montane, mulți șoferi au trecut deja la treabă. Cei din sud mai așteaptă. Însă nu prima fulguială ar trebui să le dea startul, ci schimbarea mentalității”, afirmă Titi Aur pentru canal33.ro.
Renumitul pilot spune că condusul cu cauciucuri de iarnă e puțin diferit față de cel din sezonul cald și că fiecare șofer are nevoie de o anumită perioadă de timp ca să se acomodeze cu propria mașină.
În opinia sa, atunci când temperatura scade deja sub opt sau șapte grade Celsius pe timp de noapte, e semn că asfaltul nu mai e încălzit nici măcar pe timp de zi. „Iar asta se traduce prin scăderea aderenței. Ca atare, ai nevoie de mai mult timp ca să frânezi sau ca mașina ta să reacționeze la comenzi bruște!”, avertizează el.

Pe de altă parte, mai există un aspect asupra căruia insistă același Titi Aur.
„Chiar dacă e autovehiculul personal e același pe care-l știi de ani buni, reacția mașinii atunci când are cauciucuri de iarnă e diferită. Nu te mai poți înfige cu ea pe șosea, nu mai poți lua curbe la fel de strâns ca primăvara sau vara. Ca atare, trebuie să fii mult mai gentil! Pe scurt, trebuie să fii om în trafic, iar nu pilot de curse!”, precizează Titi Aur.
El spune că cel care va trece deja la montarea cauciurilor de iarnă chiar din primele zile ale lui noiembrie nu va greși.
„În primul rând vei avea mai mult timp să te acomodezi cu noua atitudine a mașinii tale. Apoi, dacă vei fi nevoit sau vei alege să mergi la munte cu familia, vremea nu te va surprinde. Și, desigur, nici vreun echipaj de poliție. Și nu în ultimul rând vei evita lungile cozi care se formează la centrele de vulcanizare fiindcă, ce să vezi, exact în ziua în care te-ai decis să faci acest pas, sau gândit și alții la același lucru!”, conchide Titi Aur.
Pe de altă parte, dacă ești surprins în trafic nepregătit poți risca o amendă cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei, dar și înregistrarea unui număr de puncte-amendă de la 9 la 20. La o adică, îți poate fi reținut și certificatul de înmatriculare.
În schimb, o „vizită de lucru” la un centru de vulcanizare nu-ți va scoate din portofel mai mult de 250-300 de lei.